Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Hjärnträning/mindfulness i skolan

Diarienummer
Koordinator MINDAPPS AB - MIND APPS AB
Bidrag från Vinnova 300 000 kronor
Projektets löptid maj 2019 - februari 2020
Status Avslutat
Utlysning Social innovation
Ansökningsomgång Utveckla och testa en social innovation - steg 1 2019

Syfte och mål

Syftet med projektet är att bidra med verktyg, inklusive ett digitalt, för att integrera hjärnträning/mindfulness i skolundervisningen. Detta för att skapa lugnare klassrumsmiljöer där eleverna får hjälp att fokusera bättre, hantera stress samt reglera känslor. Modellen har prövats i 5 skolor med lovande resultat. Elever och pedagoger vittnar om att det blir lugnare i klassen efter övningen och eleverna får lättare att fokusera. Med elever och pedagoger har vi vidareutvecklat modellen till en ekonomiskt och tidsmässigt hållbar modell för skolan.

Resultat och förväntade effekter

Webbenkät med ca 350 högstadie- och gymnasieelever i projektet visar följande fördelar med att öva: 60% lugnare, 53% mer avslappnade, 37% lättare att hantera stress, 30% lättare att fokusera. En majoritet uppger att det är bra att öva vid stress och inför prov/läxförhör. Pedagoger i lågstadiet vittnar om att korta övningar skapar lugnare stämning i klassen. Citat pojke (som ofta stör) åk 3 efter övning: ”Jag känner mig som en helt annan människa. Jag är lugn nu”. Fokusgrupper visar att många elever i högstadiet och gymnasiet använder appen även hemma bl a för att lättare kunna somna.

Upplägg och genomförande

Under projektet har vi lärt oss att framförhållning är en viktig faktor för att lyckas i skolans värld. Vi hade behövt längre tid för att förankra projektet hos skolledning och personal på skolan för att ge pedagogerna det stöd de hade behövt. På 10 månader lyckades vi ändå identifiera 5 skolor, identifiera intresserade pedagoger, genomföra app kurs samt professionell utbildning med pedagogerna. Däremot blev perioden för pedagogerna att öva med eleverna för kort, vilket gör det svårt att på ett tillfredsställande sätt dokumentera resultatet.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 6 mars 2020

Diarienummer 2019-01876

Statistik för sidan