Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Frustrationsfri Interaktion (FFI)

Diarienummer
Koordinator Volvo Personvagnar Aktiebolag - 91200 Customer Experience Centre
Bidrag från Vinnova 380 000 kronor
Projektets löptid oktober 2019 - augusti 2020
Status Avslutat
Utlysning Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI
Slutrapport 2019-03100eng.pdf(pdf, 665 kB) (In English)

Syfte och mål

Syftet med denna förstudie var att utforska metoder för utvärdering av ADAS och Infotainment-interaktion som har högre tids- och amplitudupplösning än traditionella metoder som bygger på observationer och intervjuer. I synnerhet skulle potentialen för att använda fysiologiska indikatorer av upplevd frustration som markörer för problematisk interaktions undersökas. Projektet har skapat förståelse för hur dess frågor skall angripas och en ny ansökan baserad på nya insikter har formulerats. Projektet har även genererar kunskap om hur olika kundgrupper upplever frustration.

Resultat och förväntade effekter

Under projektet har nyförvärvad kunskap medfört att inriktningen förändrats något. Tänkta fMRI studier har ej genomförts då det framkommit att fysiologiska mätningar kan innehålla mycket brus och därmed vara svåra att tolka om man inte vet exakt vad man ska leta efter. Strategin har istället vart att genomföra en inventering av frustrationshändelser från bilägare och personer som delar bil. Denna inventering används sedan för att identifiera potentiella beteenden som svar på frustrations som på ett tillförlitligt sätt kan utlösas av en uppgift eller andra interaktioner.

Upplägg och genomförande

Att föregå en ett större projekt genom att genomföra en pilotstudie har haft syftet att tydligare förstå det problem som skall lösas och hur det skall angripas. Denna pilot har tydligt väglett oss genom att sammanfatta tidigare forskning, genomföra expert-workshops och förstå skillnaden i uppkomst av frustration hos olika typer av bilanvändare. Projektets största effekt är att kommande projekt (FEDBAC) har formulerats och planerats bättre och mer precist än om piloten inte genomförts. Den har också bidragit till ett väl fungerande och etablerat sammarbetet mellan Volvo Cars och KI.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 30 oktober 2020

Diarienummer 2019-03100

Statistik för sidan