Enzymatisk nedbrytning och återvinning av Polyetentereftalat
Diarienummer | |
Koordinator | Cyclezyme AB |
Bidrag från Vinnova | 900 000 kronor |
Projektets löptid | juli 2022 - april 2024 |
Status | Pågående |
Utlysning | Innovativa Startups |
Ansökningsomgång | Innovativa Startups steg 2 våren 2022 |
Syfte och mål
Syftet med projektet är att demonstrera plaståtervinningen av polyetentereftalat (PET) med hjälp av enzymer. Enzymerna bryter ner PET genom att katalysera vattenspjälkningen mellan tereftalsyra och etylenglykol. Båda monomererna kan sedan tas tillvara och användas för att göra nya PET produkter. Den låga energiåtgången ger ett lågt klimatavtryck med ett lägre utsläpp jämfört med nyproducerad plast från petrokemiska råvaror. En mindre pilotanläggning ska vara klar i Q4 2022 som kommer användas för att optimera och genera processdata till det första licensavtalet under 2023.
Förväntade effekter och resultat
Genom att visa på att enzymatisk plaståtervinning är både ekonomiskt och har en låg miljöpåverkan kan teknologin rullas ut i kommersiell skala. Ökad återvinning av PET hjälper till att nå FNs hållbarhetsmål under hållbar konsumtion och produktion (mål 12.5). Cyclezymes teknologi kan avsevärt minska mängden avfall som uteslutande går till förbränning eller deponi. Mer återvinning av PET bidrar till att mindre ny PET behöver tillverkas, vilket på sikt minskar efterfrågan på olja och bidrar till omställningen till ett fossilfritt samhälle.
Planerat upplägg och genomförande
Projektet bygger på att ta en process från labbskala till en mindre pilotskala. Det första som måste göras är att färdigställa en pilotanläggning med utrustning som behövs för att återvinna råvaror innehållande PET i kg skala och att framställa enzym till processen. Pilotanläggningen är avgörande för att kunna testa och optimera processen för olika råvaror från potentiella kunder och att optimera framställningen av bolagets enzymer. Data som generas i pilotanläggningen kommer ligga som grund till licensavtal för en referensanläggning på 10 000 ton per år som kan vara färdig 2025.