Digital hantering av tillgänglighetsgranskning
Diarienummer | |
Koordinator | FUNKA NU AB |
Bidrag från Vinnova | 1 265 647 kronor |
Projektets löptid | april 2017 - november 2018 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektets syfte var att utveckla en digital tjänst för att hantera expertbaserade tillgänglighetsgranskningar av webbplatser. Resultatet av projektet är en digital plattform som samlar och samordnar all dokumentation kring granskningen och dess återrapportering. Plattformen gör att granskningsprocessen går smidigare och mer effektivt. Det pedagogiska upplägget i tjänsten underlättar även för våra kunders interna arbete med webbtillgänglighet.
Långsiktiga effekter som förväntas
Regelverken för webbtillgänglighet och de tekniska specifikationerna för webbläsare och hjälpmedel är både komplexa och under ständig uppdatering. Den digitala plattformen som togs fram i projektet har ett pedagogiskt upplägg där användarna lätt kan ta fram de punkter som är relevanta för just dem. De förväntade effekterna är att det blir lättare för användare att förstå och använda resultatet av granskningen. Plattformen sänker också tröskeln till att börja använda sig av expertgranskningar.
Upplägg och genomförande
För att säkerställa att tjänsten motsvarar förväntningarna på marknaden har vi genom hela projektet haft ett nära samarbete med de kunder som använder våra tidigare granskningstjänster. Arbetet började med att ta fram en kravspecifikation utifrån kundernas önskemål och synpunkter. När vi sedan utvecklade koncept och prototyp började vi tidigt att testa dessa tillsammans med pilotkunder. Detta gjorde att vi fortare kunde komma fram till en tjänst som uppfyller kundernas krav och önskningar. Projektet har följt tidsplanen.