Virtual NPP
Diarienummer | |
Koordinator | WESTINGHOUSE ELECTRIC SWEDEN AB |
Bidrag från Vinnova | 5 002 000 kronor |
Projektets löptid | augusti 2018 - oktober 2020 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Strategiska innovationsprogrammet för processindustriell IT och automation - PiiA |
Syfte och mål
Projektets mål har vart att utforska befintliga VR-tekniker och använda dessa för att skapa en bas av verktyg och möjliggöra för kärnkraftsindustrin att effektivt skapa VR-utbildningar. Inom kärnkraftsindustrin är flera scenarion svåra att träna fysiskt på och enbart kan tränas i ett klassrum. VR-träningar för dessa scenarion ställer höga krav på kvalitet och fidelitet. Projektet ska även utveckla en simulera strålning i VR för att öka medvetenheten för att genom VR-trängningar öka medvetenheten om radioaktivstrålning.
Resultat och förväntade effekter
Ett baspaket av koder och modeller har skapats vilket underlättar att enkelt bygga VR-utbildningar för kärnkraftsindustrin där detta inte tillhör kärnverksamheten. Enklare utbildningar kan i dagsläget skapas effektivt med det baspaket med koder och modeller som har utvecklats. Kraven på grafisk kvalité och funktionalitet korrelerar dock med mängden arbete som krävs. Skapade VR-scenarion inom projektet uppfyller kraven på kvalitét. Strålningssimulatorn har utvecklats och vilket både visualiserar strålning samt kan beräkna dos.
Upplägg och genomförande
Projektets utvecklar har arbetat med att skapa modulära byggstenar med hjälp av redan befintliga lösningar för VR. Utvecklarna har samarbetat nära med operatörer på kärnkraftverk för att skapa en så trovärdig träning som möjligt och sedan låtit operatörer testa produkten under projektets gång. Vid framtagning av strålningssimulator har specialister nyttjats för att skapa korrekta beräkningsmetoder och sedan verifierat beräkningarna mot befintliga verktyg.