Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Sakerhet for autonoma fordon ur ett samhälls- och systemperspektiv

Diarienummer
Koordinator Linköpings universitet - Dept. of Computer and Information Science
Bidrag från Vinnova 572 000 kronor
Projektets löptid november 2019 - mars 2021
Status Avslutat
Utlysning Strategiska innovationsprogrammet Drive Sweden

Syfte och mål

Syftet med detta projekt har varit att lyfta frågan om cybersäkerhet för autonoma fordon till ett samhälls- och systemperspektiv. Cybersäkerhet är en växande fråga som ytterst handlar om att vi ska kunna lita på att mjukvaruintensiva system beter sig som förväntat. För autonoma fordon kan cyberattacker få mycket allvarliga effekter och samhället behöver ta kontroll över denna fråga och inte enbart lämna det upp till fordonstillverkare att lösa. Projektet har nått sina uppsatta mål och samlat ett antal aktörer att diskutera dessa frågor.

Resultat och förväntade effekter

Resultaten från projektet har lett till en ökad förståelse för vilka cybersäkerhetsfrågor som behöver studeras vidare. Nya lärdomar har kommit fram vad gäller mognadsgraden på existerande lagstiftning och standarder. Dessutom har nya resultat framkommit som kan öka säkerheten för automatiserade fordon. Nya ansatser i området har påbörjats med bland annat europeiska samarbeten.

Upplägg och genomförande

Projektet har anordnat ett antal möten och workshops. Dessutom har datainsamling skett på två autonoma bussar, en omvärldsanalys har genomförts och sammanfattats i en rapport. Två ytterligare tekniska studier om cybersäkerhet har genomförts. Projektets arbetssätt har fungerat väl. Det breda deltagandet med flera olika partner har varit givande med olika kopletterande perspektiv och samtidigt utmanande eftersom olika typer av organisationer har olika behov i dessa frågor.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 4 maj 2021

Diarienummer 2019-04816

Statistik för sidan