Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

NÄSTA GENERATIONS STRUKTURER, SYSTEM, INTEGRERADE SENSORER OCH ATM-TEKNIK FÖR DEN CIVILA FLYGMARKNADEN

Diarienummer
Koordinator SAAB Aktiebolag - Aerostructures
Bidrag från Vinnova 44 640 901 kronor
Projektets löptid december 2015 - december 2019
Status Avslutat

Syfte och mål

DP1 har syftat till att öka kunskapen inom fyra områden av komposit verktygsteknologi, formning, formförändring samt högtemperaturapplikationer. DP2 har ökat teknikhöjden för automatiserad tätning, Hexapoder & topologioptimerad reparation. Ett antal partners kommer att få möjligheten att leverera inom Clean Sky 2. Syftet i DP3 var att demonstrera ett säkert sätt att använda RPAS i icke segregerat luftrum något som idag är svårt eller rentav omöjligt. Fokus för DP4 har legat på styrsystemens tillförlitlighet och de har utvärderats genom ett Reliability Enhancement Program.

Resultat och förväntade effekter

Resultatet från DP1 förväntas ge ökad kompetens inom kompositteknik, vilket förväntas ge ökad konkurrenskraft hos partners. Inom DP2 har teknikutvecklingen inom automation och digitalisering ökat. Algoritmerna för att upptäcka och undvika kollisioner har vidareutvecklats i DP3. Systemet har provats i simuleringar och flygningar med Skeldar. Sammantaget är resultaten mycket goda. För DP4 har aktuatorer och styrelektronik utvecklats och tillverkats. Utfallen påvisar robusthet och tillförlitlighet som står sig bra mot kända krav och har resulterat i en kommersiell affär.

Upplägg och genomförande

Både DP1 och DP2 har delats upp i 4 arbetspaket där varje del har haft sitt egna mål och metoder för att verifiera resultatet. Inom arbetspaketen har varje partner bidragit med sin specialkompetens för att nå slutmålet. Två demonstrationer av resultat har genomförts. Utvecklingen inom DP3 delades in i 3 iterationer där varje iteration testades. Parallellt med funktionsutvecklingen så utvecklades DAA hårdvaran. DP4 har genomförts med formella granskningsmöten såsom PDR och CDR. Kvaliteten har säkrats via ett tätt samarbete med en ledande internationell flygplanstillverkare.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 27 augusti 2020

Diarienummer 2015-06057

Statistik för sidan