Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Minimalistiska, säkra och effektiva realtidssystem för autonoma fordon

Diarienummer
Koordinator Pionate AB
Bidrag från Vinnova 300 000 kronor
Projektets löptid juni 2018 - november 2019
Status Avslutat
Utlysning Innovativa Startups

Syfte och mål

Vår mål har varit att omvandla resultat av forskning på att utveckla och driva mikroservicebaserade säkerhetskritiska system till en prototyp på nivå TRL-5 för att övervaka avancerade system för förarstöd och autonom körning. Syftet med projektet var att färdigställa den påbörjade utvecklingen av system på nivå TRL-4/TRL-5. Vi har framgångsrikt demonstrerat vår lösning (prototyper i testfordon) och påvisat att vi nu är redo för att i samverkan med partners sikta på TRL-6.

Resultat och förväntade effekter

Vi har demonstrerat ett system som (a) kan analysera realtidsdata från sensorer som exempelvis kameror i ett fordon och (b) via mobil uppkoppling övervaka och utvärdera systemets prestanda. Vi ser allt tydligare att denna typ av system i närtid kommer att bli allt viktigare för OEMer och Tier1 leverantörer för att de skall kunna utveckla och släppa pålitliga AD-funktioner. Utöver detta valdes vi in i MobilityXlab för hösten 2019, vilket kommer att ge oss viktigt stöd för vårt nästa mål att köra pilotprojekt på nivå TRL-6.

Upplägg och genomförande

Under hela utvecklingen och implementeringen av systemet har vi strikt följt rön från senaste forskningen inom mjukvaruutveckling och systemvetenskap och även rekommendationer från Googles DevOps Research Assessment (https://ogy.de/dora). Detta gjorde att vi kunde (a) reducera risken för oväntade systembeteenden, (b) krympa systemets faktiska attackyta för hackers och (c) minska tiden det tar att ta fram lösningen. Vi har framgångsrikt uppfyllt våra förväntningar på systemet och är nu redo att ta nästa steg mot TRL-6.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 4 maj 2018

Diarienummer 2018-00914

Statistik för sidan