Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

LEDNING FÖR KOMBINERAD DIGITAL INNOVATION OCH SÄKERHETSKRITICITET

Diarienummer
Koordinator Linköpings universitet - Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling
Bidrag från Vinnova 2 000 000 kronor
Projektets löptid oktober 2018 - december 2020
Status Avslutat
Utlysning Innovationsledning och organisering – forskning för ökad innovationsförmåga
Ansökningsomgång Innovationsledning och organisering - forskning för ökad innovationsförmåga 2018

Syfte och mål

Projektet har adresserat nya organisations- och innovationsförmågor för att hantera möjligheter och konsekvenser av den digitala transformationen. Projektet har fokuserat på komplexa system som har en samhällskritisk funktion. Frågan hur just säkerhetkriticitet och den generativa digitala innovationskraften kan kombineras och hur detta påverkar samspelet mellan tekniska, lednings- och organisationsaspekter har varit central. Projektet har uppfyllt sina mål och dessutom bidragit till bredare perspektiv och teoribildning inom AI och resiliens.

Resultat och förväntade effekter

Ett antal viktiga resultat har bidragit till en ökad förståelse, medvetenhet och lösningar för hur kombinerad säkerhetkriticitet och generativ digital innovationskraft påverkar samspelet mellan tekniska, lednings- och organisationsaspekter. En modell som visar på olika nivåer i digitaliseringen i komplexa system, inklusive användandet av digitala lösningar har utvecklats. Digitalisering kan leda till komplexitet som är bortom mänsklig förståelse och kan hanteras genom en kombination av organisatoriska lösningar och användandet av digitala modeller och simuleringar.

Upplägg och genomförande

Projektets resultat bygger på en djup studie av avionikutveckling. Genom analyser av införande av digital teknik och en ökad roll för digitala lösningar i säkerhetskritiska delar har en modell utvecklats som visar på olika nivåer av digitalisering i komplexa system. Projektet omfattar också studier av WARA PS, ett av WASP programmets demonstrationsarenor som fokuserar på ett marint räddningsscenario för fortsatta studier av kombinationen av säkerhetskriticitet och generativitet. Även fallet Boeing 737 MAX har studerats.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 5 mars 2021

Diarienummer 2018-02921

Statistik för sidan