Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Högstadiet på fler språk

Diarienummer
Koordinator KOMPLEMENTSKOLAN SVERIGE AB
Bidrag från Vinnova 969 314 kronor
Projektets löptid december 2013 - juni 2015
Status Avslutat

Syfte och mål

Projektet har uppfyllt sitt syfte och nått sitt mål. Målet för projektet har varit att översätta ett redan befintligt e-läromedel från svenska till arabiska och testa det på nyanlända högstadieelever och utvärdera effekterna av att ge dem ämnesundervisning på sitt förstaspråk; hur det påverkas elevernas kunskapsnivåer samt vilken samhällsekonomisk nytta metoden ger i förhållande till kostnaden. Projektet har gjort allt det inom givna tids- och budgetramar.

Resultat och förväntade effekter

Ett översatt e-läromedel som detta har följande positiva effekter: - Svensklärandet blir mer effektivt - ämneslärandet blir mer effektivt och kan påbörjas mycket tidigare - Studiehandledningen effektiviseras väsentligt - Föräldrar till nyanlända elever integreras i skolarbetet Att inte uppnå gymnasiebehörighet leder ofta till ett livslångt utanförskap som kostar samhället 10-15 Mkr. 28% av nyanlända uppnår gymnasiebehörighet. Att översätta hela det befintliga e-läromedlet till fyra invandrarspråk skulle kosta ca 20 Mkr och betala sig om 2 fler når behörighet.

Upplägg och genomförande

Att översätta från svenska till arabiska har varit svårare och mer resurskrävande än väntat. Att få skolor att testa ett nytt läromedel mitt i en termin under en period med mycket ledighet, nationella prov och betygssättning har varit utmanande. I övrigt har upplägg och genomförande fungerat bra.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 8 maj 2017

Diarienummer 2013-05531

Statistik för sidan