ECSEL 2017 RIA PRYSTINE KTH
Diarienummer | |
Koordinator | Kungliga Tekniska Högskolan - Institutionen Maskinkonstruktion |
Bidrag från Vinnova | 4 318 473 kronor |
Projektets löptid | maj 2018 - oktober 2021 |
Status | Avslutat |
Syfte och mål
PRYSTINE’s har haft som övergripande mål att ta fram feltoleranta perceptionssystem för att möjliggöra personsäker autonom körning i både landsbygd och i städer, med tekniska mål som att förbättra tillförlitlighet och prestanda, och ta fram feltoleranta systemarkitekturer. KTHs del har fokuserat på systemarkitektur, varianthantering och dynamisk riskhantering. De uppsatta målen har nåtts samtidigt som nya forskningsfrågor har identifierats. En sådan inriktning är insikten att större vikt behöver läggas på fordonets samverkan och stöd från en intelligent infrastruktur.
Resultat och förväntade effekter
Projektet har bidragit till att etablera forskargruppen på Mekatronik som en av de ledande grupperna inom pålitliga autonoma fordon. Utfallet inkluderar inbjudna fördrag (>10), deltagande i internationella initiativ (t.ex. i ”The Autonomous”), 4 doktorsavhandlingar (2 klara, 2 snart klar), 15-talet vetenskapliga publikationer, framtagande av en testbädd AD-EYE, samt slutligen införande av resultat i utbildning på KTH. Projektet har också lett till nya samarbeten, forskningsprojekt, och synergier med andra forskningssatsningar, specifikt kompetenscentrumet TECoSA.
Upplägg och genomförande
Konsortiet har omfattat 60 projektpartners från 14 länder, inklusive fordonsbyggare, underleverantörer, elektronikföretag, forskningsinstitut och universitet. Resultaten har validerats i ett flertal demonstratorer, från feltoleranta plattformar för autonom körning samt lastbilar och personbilar. Dessa "användarfall" och demonstratorer har utgjort en viktig integrerande del av arbetet. En annan integrerande del har utgjorts av samförfattade forskningsstudier.