Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Utbildningssamverkan och arbetsintegrerat lärande

Nya beteenden och arbetsvillkor innebär att nya kunskapsbehov uppstår både i det lokala och i det globala. Sverige har sedan många år ett tilltagande matchningsproblem. Många branscher vittnar om att det blir allt svårare att rekrytera arbetskraft med efterfrågad kompetens.

Konsekvenserna riskerar att hämma den ekonomiska tillväxten och pågående omställning till ett mer hållbart samhälle och samtidigt leda till högre arbetslöshet och utanförskap. För att minska matchningsproblematiken finns behov av att utveckla förmågan till lärande och utbildning mellan lärosäten och andra organisationer. Arbetsintegrerat lärande (AIL) innebär att studentens lärande är kopplat till ett sammanhang som är relevant för det kommande arbetslivet. AIL jämställer den praktiska kunskapen med den teoretiska, och studenters lärande sker såväl vid lärosätet som ute på fältet. Det handlar om samverkan och kunskapsutbyte mellan lärosätet och omvärlden. Med en pedagogik som tar in arbetslivet i utbildningen och förlägger delar av utbildningen till arbetslivet samverkar högskolan med näringsliv, organisationer och offentlig sektor.

Senast uppdaterad 31 maj 2023

Statistik för sidan