Världens smartaste tandklinik - Digital transformation av tandvården
Diarienummer | |
Koordinator | Umeå universitet - Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap |
Bidrag från Vinnova | 300 000 kronor |
Projektets löptid | november 2018 - april 2020 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Individrörlighet för innovation och samhällsnytta |
Ansökningsomgång | Arbeta tillfälligt i annan bransch - innovation inom artificiell intelligens (AI) |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet syftade till att skapa en kunskapsöverföring mellan universitetet och folktandvården och att möjliggöra tillämpad forskning om digital transformation av tandvården överlag. Projektet handlade också om att skapa möjlighet för en kunskapsöverföring mellan universitetet och tandvården som avser hur tandvården kan genomföra en digital transformation av den kliniska verksamheten. Datainsamling har genomförts med patienter och personal i form av enkäter och intervjuer för utvärdering av effektmålen. Analys och sammanställning av resultaten pågår för fullt.
Långsiktiga effekter som förväntas
Analysen av det insamlade empiriska materialet pågår fortfarande men de preliminära resultaten visar att från början hade personalen höga förväntningar på att få vara med och utveckla framtidens tandvård. Dock uttryckte de en besvikelse över att inte få prova fler innovativa digitala lösningar än vad man hittills fått göra. Patienterna å sin sida uttryckte i intervjuerna att de kunde förstå värdet av en speciell digitaliserad klinik för att i möjligaste mån optimera resurser. De uppskattade tandklinikens moderna lokaler, korta kö och personalens professionella behandling.
Upplägg och genomförande
Projektet har genomförs i flera iterationer och har utvärderats samt rapporterats i delleveranser. Projektet har omfattat följande delar: utarbetande av projektplaner, beskrivningar av arbetssätt, arbetsmetoder och ansvarsområden, utarbetande av utvärderingsmallar för testning av utrustning och teknik samt arbetsmetoder, utarbetande av rutiner för att utvärdera testning samt arbetsmetoder vid användning, utbildningsinsatser av personal har genomförts, driftsättning av utrustning, teknik och arbetsmetoder. Delleveranser har skett i fyra omgångar.