Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

V2X och uppkopplad infrastruktur - V2X2

Diarienummer
Koordinator AstaZero AB
Bidrag från Vinnova 3 575 000 kronor
Projektets löptid april 2020 - mars 2023
Status Avslutat
Utlysning FFI - Styrelse initierade projekt
Slutrapport 2019-05899engelska.pdf(pdf, 2631 kB) (In English)

Syfte och mål

Detta projekt har bidragit till att öka kunskapen och kompetensen hos AstaZero inom området uppkoppling i allmänhet och WLAN-baserad kommunikation till och från fordon i synnerhet. Syftet var att förbereda AstaZero för att bättre kunna hjälpa både sina kunder och forskare inom området det uppkopplade transportsystemet.

Resultat och förväntade effekter

Projektet har utfört demonstrationer av informationsutbyte med korthållskommunikation och cellulär teknik. En app för VRU-varning har utvecklats och den kan komma att bli en permanent säkerhetslösning för att skydda personer som vistas på AstaZeros testbana. Systemet for att styra nätverksfunktionalitet förväntas bli mycket användbar både i framtida forskning och i kunduppdrag.

Upplägg och genomförande

Ett antal vägenheter, roadside units, och ombordenheter, onboard units, har upphandlats och använts i experiment, både på testbanan AstaZero och i öppen trafik, i Göteborgs stad, på landsvägar och på E4:an. I samarbete med Högskolan i Halmstad togs ett system för att spåra oskyddade trafikanter (VRU) och skicka varningar till utrustade fordon fram. Vidare har projektet utvecklat gränssnitt för att styra specifika egenskaper hos nätverken, både 802.11p och mobilnät, med avsikt att underlätta intressanta framtida tester kring uppkoppling, både för forskning och kunder.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 7 juli 2023

Diarienummer 2019-05899

Statistik för sidan