Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Styrväxel för tunga elektrifierade fordon

Diarienummer
Koordinator Cascade Drives AB
Bidrag från Vinnova 1 011 000 kronor
Projektets löptid mars 2019 - november 2020
Status Avslutat

Syfte och mål

Projektet utvecklade en elektromekanisk linjäraktuator för en styrapplikation i ett tungt arbetsfordon; en motviktstruck med lastförmåga 816 ton. Fordonstypen har en liten del av marknaden för tunga fordon om 3 miljoner sålda fordon per år, således finns volymspotential för framtida försäljning. Målet med projektet var att ta produkten till TRL8 vilket betyder steget innan serieorder från kund. TRL6 uppnåddes då fordonstestning uteblev pga. Covid-19.

Resultat och förväntade effekter

Projektet har tagit fram en ny aktuator för styrning av motviktstruckar med lastförmåga om ca 816 ton. Prestandan har verifierats i testrigg, pågående långtidstester kommer att verifiera den beräknade livslängden. Vi är övertygade om att tekniken inom kort kommer att få testas i fordon; om det är aktuatorn utvecklad i detta projekt eller en annan storlek byggd på samma princip återstår att se. Genom att kunna erbjuda ett helt ”steer-by-wire”-system attraheras en större marknad.

Upplägg och genomförande

Kravinsamlingen från strategiska kunder blev lite haltande när de planerade fälttesterna inte passade i kundernas planering. Ett större kravarbete genomfördes på egen hand istället. Covid-19 gav försenad leverans av kugghjul om cirka 3 månader. Leveransen var sedan av undermålig kvalitet och gav ytterligare 3 månaders försening. Marknadsföring på mässor/konferenser uteblev av samma anledning. Testresultat från testrigg i projektets slutskede är mycket användbart i kunddialoger om fälttester.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 11 december 2020

Diarienummer 2018-05199

Statistik för sidan