STING Day 2014

Diarienummer 2014-01562
Koordinator Stockholm Innovation & Growth AB
Bidrag från Vinnova 100 000 kronor
Projektets löptid januari 2014 - juni 2014
Status Genomfört

Syfte och mål

Syftet med STING Day är att skapa en mötesplats där innovativa startups kan få inspiration, kunskap och värdefulla kontakter som kan hjälpa dem att bygga internationella tillväxtföretag. Eventet är ett exklusive event för entreprenörer, investerare och industriprofiler. Målet var att 90% av medverkande startups skulle hitta minst en ny värdefull affärskontakt som direkt eller indirekt genererar nytta till bolaget. I vår enkätundersökning, där 49% av deltagarna deltog, svarade 98% av entreprenörerna ja på frågan om de hade hittat minst en ny värdefull kontakt.

Resultat och förväntade effekter

STING Day 2014 hölls den 8 maj på Hotel Birger Jarl. Eventet var fullbokat med över 400 registrerade deltagare. 72 innovativa startups ställde ut sina produkter och tjänster, 35 av dem pitchade i fyra olika branschspår. över 130 investerare medverkade på STING Day, däribland majoriteten av de ledande VC-firmorna i Europa. Många nya möten och diskussioner inleddes på eventet. Förväntningarna är att diskussionerna ska fortsätta och att vi efter sex månader, när vi gör en uppföljning av utvärderingen, kommer att se resultat i form av nya investeringar eller fortsatta dialoger och möten.

Upplägg och genomförande

Dagen inleddes med nätverkande i utställningen och lunch. Kl 13 inleddes programmet med två keynote-talare: Jacob de Geer, iZettle, och Stina Ehrensvärd, Yubico. Därefter följde bolagspitchar, investerarpitchar och mycket tid för nätverkande i utställningen. Eventet hade hög energi hela dagen, delvis tack vare att utställningen i år var placerad direkt vid entrén. Det gjorde att besökarna direkt drogs in och började prata och nätverka med bolagen. Båsen som var avsatta för one-to-one meetings ska nästa år vara närmare entrén så att de blir mer lättillgängliga.

Externa länkar

STING Day website

Texten på denna sida har projektgruppen själv formulerat och innehållet är ej granskat av våra redaktörer.