Sparks Inspiration, Challenge and Lead Generation
Diarienummer | |
Koordinator | Ideella föreningen Sparks Generation |
Bidrag från Vinnova | 300 000 kronor |
Projektets löptid | maj 2018 - januari 2019 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Social innovation |
Syfte och mål
Målet med projektet inom ramen för Vinnova - Social innovations steg 1 var att testa vår hypotes med målgruppen om att det går att vi kan skapa och stötta ett flöde från inspiration på t ex Youtube, Instagram och Snapchat, till aktivering via challenges, för att de sedan skall ta steget till att prova på en aktivitet lokalt i en förening. Detta mål har uppfyllts då vi kunnat testa och dessutom samutveckla lösningen med ungdomarna själva. De har dessutom adderat några komponenter i lösningen som vi nu tagit in i vår MVP.
Resultat och förväntade effekter
Vi har uppnått de resultat vi önskade, nämligen att få en tydlig bild av flödet vars innehåll vi dessutom har utvecklat och testa med målgruppen. Vi har också en tydlig bild av vår MVP som vi dessutom påbörjat arbetet med att utveckla. Vi kommer att lansera vår lösning den 15/4 tillsammans med partners såsom Kulturskolan i Stockholms Stad, Svenska Volleybollförbundet, Sollentuna Volleyboll, IFK Stocksund och Fryshuset.
Upplägg och genomförande
Researchfasen - förstå barn och ungas relation till intressen och hobbies samt vilka hinder de såg inför sökandet av ny hobby. Djupintervjuer med barn och föräldrar samt desktop research, samt legal utredning. Koncept & testfasen - workshop med en hel klass åk 7 kring lösningen. Här tillkom nya byggstenar i flödet som vi nu tagit in i MVP. Vi har också testat och vidareutvecklat olika innehållsbitar med målgruppen i olika iterationer Definition av MVP - vilket innehåll och funktioner som bör ingå och teknik till den första tekniska lösningen.