Snabb infektionsdiagnos för lansering på apotek
Diarienummer | |
Koordinator | Uppsala universitets Projekt Aktiebolag |
Bidrag från Vinnova | 2 000 000 kronor |
Projektets löptid | juni 2012 - juni 2014 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektets mål har varit att ta fram en instrumentprototyp som kan vidareutvecklas till kommersiell produkt för snabb infektionsdiagnostik som kombinerar de tre sökandes teknologier kring provpreparering, diagnostikprincip och utläsning. Projektresultaten med tillhörande marknadsanalys ger projektdeltagarna möjlighet att ta prototypen vidare mot kommersialisering.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet har levererat en instrumentprototyp för infektionsdiagnostik med en känslighet av ca 10 pM och total analystid på ca 80 min, en marknadsanalys som visat att diagnos av halsåkommor på apotek i Europa har en stor marknadspotential med en estimerad målmarknadsomsättning om 3 miljarder SEK, en konkurrenssituationsanalys som visar på den framtagna diagnostikproduktens unika fördelar samt en lönsamhetsanalys baserat på europeisk lansering 2018 med förslag till prissättning. Tre möjliga kommersialiseringsvägar har identifierats.
Upplägg och genomförande
Projektet bestod av 4 faser: 1.Planering med fördjupad marknadsanalys samt plan för det system som skall utvecklas. 2.Implementering1 med framtagning av protokoll för DNA-funktionalisering av magnetiska partiklar, optimering för målmolekyl samt IPR uppföljning 3.Implementering2 med omkonstruktion av befintliga teknologiplattformar 4.Verifiering med integrering av de modifierade plattformarna och sluttester med inbindning av målmarkörer Samarbete mellan partners har fungerat utmärkt och all nödvändig IP för kommersialisering finns tillgängligt för projektteamet