Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Sensor Models for Aircraft Tradespace Exploration, SMART

Diarienummer
Koordinator Saab AB - SAAB Aktiebolag Aeronautics
Bidrag från Vinnova 1 654 000 kronor
Projektets löptid november 2017 - juni 2022
Status Avslutat
Utlysning Nationella flygtekniska forsknings programmet 7
Ansökningsomgång NFFP7: Forskningsprojekt inom flygteknik

Syfte och mål

Ett syfte med projektet var att stärka förmågan att konstruera modeller av sensorerfunktioner som är lämpade att använda inom konceptutveckling av flygande plattformar. Dessutom avsågs att stärka Saabs samarbete med Försvarshögskolan. Målen innefattade att ta fram metoder för att utveckla modeller, organisera träffar för att sprida och diskutera resultat samt publicera resultat. Metodik har tagits fram och dokumenterats, seminarier och möten har hållits. Dock har inga publikationer gjorts, men bidrag har levererats till publikationer i ett projekt i samma teknikkluster.

Resultat och förväntade effekter

Resultatet av projektet är ett steg framåt i förmågan att modellera sensorfunktioner på ett sådant sätt att de stöder utveckling av flygplanskoncept. Genom tyngden som fås av ett forskningsprojekt har det varit möjligt att sprida insikten om alla steg som krävs för att skapa en användbar modell. För en framgångsrik modellutveckling är det viktigt att anpassa den generella metodiken, främst genom att ägna tid och att formulera vad som ska göras. Modeller har ett specifikt syfte och det kan följaktligen vara nödvändigt att ta fram olika modeller av en funktion, beroende på sammanhanget.

Upplägg och genomförande

Projektets upplägg gick ut på att binda samman Saab och Försvarshögskolan, FHS, genom att en vid Saab anställd så kallad gränsgångare regelbundet reste till Försvarshögskolan. Genom detta kunde forskning bedrivas i en miljö där förstahandskunskap om försvar och användning av försvarsmateriel finns. Då resandet upphörde på grund av pandemin förändrades förutsättningarna drastiskt, men under de sista månaderna kunde gränsgångaren bidra genom att delta aktivt i undervisning på FHS vid två tillfällen.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 1 juli 2022

Diarienummer 2017-04842

Statistik för sidan