Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Rekyleffekter och utformning av styrmedel

Diarienummer
Koordinator IVL SVENSKA MILJÖINSTITUTET AB - IVL Svenska MiIjöinstitutet Stockholm
Bidrag från Vinnova 3 042 394 kronor
Projektets löptid november 2018 - februari 2021
Status Avslutat

Syfte och mål

Trots att stora satsningar gjorts på miljöområdet i form av tekniska innovationer, ekonomiska styrmedel och annan miljöstyrning, så ökar världens totala miljöbelastning och utsläppen av växthusgaser så att flera planetära gränser överskrids. En viktig förklaring till detta är förekomsten av rekyleffekter där den positiva effekten av olika åtgärder motverkas av sekundära effekter. Att bryta denna utveckling är ett nödvändigt steg för att nå uppsatta miljömål och ett långsiktigt hållbart samhälle.

Resultat och förväntade effekter

En bred grupp aktörer verksamma inom transportområdet bjöds in att medverka i studien. Gruppen bestod av både forskare, myndighetsexperter, kommunala tjänstepersoner och representanter för berörda aktörsnätverk på transportområdet. I tre workshops utforskades studiens frågor utifrån fem konkreta fall från transportområdet där en åtgärd (eller flera) införs för att uppnå minskning av växthusgasutsläpp. Fallen inkluderade bland annat grön skatteväxling, ökad andel elbilar i fordonsflottan, flygskatt, ökat hemarbete och resfria möten.

Upplägg och genomförande

Kartläggning av rekyleffekter bör vara en naturlig del av utvärderingen av ett styrmedels effektivitet För att upptäcka och undvika rekyleffekter och för att bedöma ett styrmedels effektivitet behövs systemperspektiv Vid utformning av åtgärder tenderar breda systemövergripande strategier eller smala åtgärder mot särskilt utsläppsintensiva aktiviteter att vara mest effektiva Åtgärdsval bör ta hänsyn till när i tiden minskade utsläpp sker Åtgärder som låser in svårföränderliga strukturer som på sikt förhindrar tillräckligt långtgående förändringar bör undvikas

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 24 juni 2021

Diarienummer 2018-04164

Statistik för sidan