Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Priser och utbud för ökad måluppfyllelse i kollektivtrafik

Diarienummer
Koordinator Statens Väg- & Transportforskningsinstitut - VTI Transportekonomi, Stockholm
Bidrag från Vinnova 2 931 734 kronor
Projektets löptid november 2017 - juni 2022
Status Avslutat

Syfte och mål

Projektet har utvecklat och tillämpat en modell för samhällsekonomisk optimering av priser och utbud för parkering och kollektivtrafik i städer, för att anpassa dessa efter efterfrågans variationer i tid och rum. Projektet har fördjupat analysen av beläggningen på bussarna, av olika prissystem för kollektivtrafik, samt av hur avgifter på parkering påverkar efterfrågan på bilresor med destination inre i olika delar av Uppsala.

Resultat och förväntade effekter

Känslighetsanalyserna indikerar robusta resultat. Optimala parkeringsavgifter och trängselskatter skiftar efterfrågan mot kollektivtrafik, gång och cykel. En analys av olika sociala gruppers priskänslighet med tillgängliga data gav inga användbara resultat. Ökade vikter för låginkomsttagare innebär lägre optimala taxor för dessa men endast måttlig ökning av utbudet. Studien av nya biljett och betalsystem visar att dessa i liten grad planeras för att ge ett samhällsekonomiskt bättre resultat.

Upplägg och genomförande

Projektet har genomförts i sju steg: känslighetsanalys av välfärdsoptimala priser och bussutbud i Uppsala, analys av beläggningsvariationer, insamling av parkeringsavgifter och beläggning, analys av sociala gruppers priskänslighet, optimering av bilstyrmedel (p-avgifter och tränselskatter), effekter på optimalt kollektivtrafikutbud av ökande fördelningsvikter samt analyser av nya biljett och betalssystem.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 15 oktober 2022

Diarienummer 2017-03292

Statistik för sidan