Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Våra e-tjänster för ansökningar, projekt och bedömningar stänger torsdagen den 25 april kl 16:30 för systemuppdateringar. De beräknas öppna igen senast fredagen den 26 april kl 8:00.

prekliniskt lärandecentrum med normkritisk inriktning - ett nytt sätt att vårda

Diarienummer
Koordinator Högskolan Väst - institutionen för hälsovetenskap
Bidrag från Vinnova 2 000 000 kronor
Projektets löptid juni 2018 - mars 2021
Status Avslutat
Utlysning Normkritisk innovation
Ansökningsomgång Normkritiska innovationsprojekt

Syfte och mål

Syfte och mål; att utveckla normkritisk pedagogik för vårdutbildningar i en preklinisk lärandemiljö (KLC) är uppfyllt. Studenter tillägnas sig en medvetenhet om att normer kan leda till fördomsfullt och ojämlikt bemötande. Fokus är på lärande i mellanrummet mellan teori och praktik och KLC har en tydlig normkreativ design i form av foton inredning, texter. Olika begränsande normer tydliggörs genom simulering och dramapedagogik. I reflektionsrum är olika foton tillgängliga som stöd för reflektionen. Lärare som deltagit i projektets normkritiska workshops leder undervisningen

Resultat och förväntade effekter

Utfall av två processinnovationer Lärandecentrum med en tydlig normkreativ design invigdes 2019. Uppmärksammat på högskolan och idag ingår normkritisk pedagogik i lärares obligatoriska högskolepedagogik. Utfallet av lärarutbildning i normkritik är en hög grad av normmedvetenhet hos lärare, flera har intresse att ytterligare utveckla konceptet. Många har besökt KLC; UKÄ, politiker, andra lärosäten och vårdorganisationer. Internationellt samarbete kring normkritik och dekolonisering. no report - due to Corana

Upplägg och genomförande

Ombyggnation av lokaler (KLC) görs parallellt med utbildning i normkritik för lärare Inledningsvis görs en pedagogisk inventering av olika moment på KLC, normkritiska lärandemål och pedagogiska arbetssätt. Personer med kompetens i dramapedagogik och normkritiskt utv.arbete, samt personer som kan normkreativ design knyts till projektet. 15 lärare utbildas i normkritik via workshops 3x 2dagar i ett år. KLC invigs med en tydlig normkreativ design 2019,normkritisk undervisning startade Ht2019. Ytterligare workshops planerades men uteslöts pga Corona och distansundervisning

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 4 maj 2021

Diarienummer 2018-01692

Statistik för sidan