Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Metodik för utveckling av samverkansarenor

Diarienummer
Koordinator Göteborgs universitet - Konstnärliga fakultetsnämnden
Bidrag från Vinnova 9 403 000 kronor
Projektets löptid december 2017 - juni 2021
Status Avslutat

Syfte och mål

Syfte och mål för projektet Metodik för utveckling av samverkansarenor (MUSA) har varit att arbeta fram en metodik för att stödja initiering, utveckling och drift av lärosätesdrivna samverkansarenor med utgångspunkt i samtida samhällsutmaningar. Resultatet har spridits genom deltagande lärosätens egna samverkansarenor, som utifrån egna syften och mål fungerat som studieobjekt under processen. Dessa arenor, utom Klimatarenan, SU, fortsätter i olika former, genom nya avtal och huvudmän, i policies och i vidareutveckling av forskningsplattformar.

Resultat och förväntade effekter

MUSA-metodiken, är uppbyggd kring ett antal kärnfrågor, processer och dimensioner s.k hörnstenar som konceptuellt ligger till grund för en arenas utveckling: Strategi, Formalisering, Operativ verksamhet och Utveckling. Metodiken, beskriven i Handbok: Metodik för utveckling av samverkansarenor, MUSA, som kan fungera som ett praktiskt verktyg för att planera, utveckla och arbeta med samverkansarenor på ett lärosäte.

Upplägg och genomförande

De 6 medverkande lärosätena har utvecklat egna samverkansarenor under projektet vilket bidragit till att både utveckla och testa MUSA-metodikens användbarhet, samt sprida resultatet. Den gemensamma arbetsprocessen och analysarbetet som ägt rum på de ingående lärosätena, har präglats av ett kollaborativt arbetssätt där möten och diskussioner utgått ifrån erfarenheter gjorda inom den egna arenan vilket gett en inblick i skilda rumsliga och organisatoriska utgångspunkter och perspektiv.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 1 september 2021

Diarienummer 2017-03538

Statistik för sidan