Konstruktion för Prestanda - avancerad motorarkitektur och integration
Diarienummer | |
Koordinator | GKN AEROSPACE SWEDEN AB |
Bidrag från Vinnova | 9 690 359 kronor |
Projektets löptid | juli 2013 - augusti 2018 |
Status | Avslutat |
Syfte och mål
Nästa generations flygmotorer möter en allt mer komplex kravbild med bland annat allt högre målsättningar inom energieffektivitet och miljövänlighet, men även anpassningsbarhet till flera olika flygplan med samma motorteknologi som grund. Detta projekt har simulerat hur motorns uppbyggnad och installation i flygplanet påverkar hur krafter och deformationer uppkommer och hur detta i sin tur ställer krav på motorns större strukturella komponenter
Resultat och förväntade effekter
En stärkt samverkan mellan kompletterande discipliner inom akademin har demonstrerats. Introduktion och ökad förmåga att utvärdera motorarkitekturer och dess integration i flygplan. Projektet har tagit fram grundmodeller för vidare anpassning i olika projekt samt spetskompetens inom multidisciplinära kopplingar av termodynamisk motorprestanda, konceptdesign och mekanisk helmotormodellering.
Upplägg och genomförande
Projektet var en samverkan mellan klustren för Framdrivningssystem och Värdedriven utveckling. Projektet har involverat två doktorander och handledare från två olika avdelningar från Chalmers Tekniska högskola i ett nära samarbete med GKN Aerosapce. Initiellt definerades olika scenarion för kopplade problem i motorarkitekturer, följt av modellering och simulering varefter validering skedde genom att tillämpa på alternativa och kända motorarkitekturer.