FUN - Fysisk aktivitet för unga med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF)
Diarienummer | |
Koordinator | Högskolan i Skövde - Institutionen för Hälsa & Lärande |
Bidrag från Vinnova | 496 803 kronor |
Projektets löptid | april 2019 - januari 2020 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Utmaningsdriven innovation – steg 1 initiering |
Ansökningsomgång | Utmaningsdriven innovation steg 1 initiering - 2019 |
Viktiga resultat som projektet gav
Målet med innovationen FUN - Fysisk aktivitet för unga med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF) är att skapa en pedagogisk modell med tillhörande systemstöd som vilar på en pedagogisk tanke och tar utgångspunkt i speldesign, i syfte att öka engagemang och rörelseglädje hos elever. I dialog med elever och lärare, samt andra relevanta aktörer har projektet identifierat ett antal principer som bör styra den fortsatta utvecklingen och tillämpningen av FUN.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet har genererat ett antal lösningar som kan förstås som principer för den fortsatta utvecklingen av FUN. (1) Skifta fokus från bristen på fysisk aktivitet bland unga till att se rörelse som en rättighet. (2) Den digitala innovationen handlar inte om att uppfinna ny teknik utan använda existerande teknik på nya sätt, i nya sammanhang och med nya mål i sikte. (3) Ha fokus på utvecklandet av rörelsekompetens och rörelseglädje där den fysiska skolmiljön tas tillvara i projektet. Den förväntade effekten är ökad engagemang och delaktighet för eleverna.
Upplägg och genomförande
Projektet startade med skapandet av en visionsfilm som illustrerade innovationen FUN. Filmen visades som underlag för diskussion under ett antal workshops genomförda med elever, lärare, skolledare, experter inom specialpedagogik och idrottskonsulter med fokus på rörelse i skolan. En arbetsgrupp bestående av forskare inom folkhälsovetenskap, idrottsvetenskap och informationsteknologi, samt medarbetare från Skaraborgs kommunalförbund och folkhälsostrateg inom en kommun, träffades löpande för att analysera och skapa progression mellan workshoparna.