Förstudie: Modellbaserat nationell labb för kortdistanskommunikation
Diarienummer | |
Koordinator | LINDHOLMEN SCIENCE PARK AKTIEBOLAG - Test Site Sweden |
Bidrag från Vinnova | 100 000 kronor |
Projektets löptid | oktober 2011 - september 2012 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Förstudien innehåller följande moment: 1. Behovsutredning av olika verieringsmiljöer (fysiska delskalemodeller samt simulering,HIL, SIL, MIL). Hur ser behovet ut inom fordonsbolagen och akademin? Var finns kunskapsluckor? 2. Utredning av state-of-the-art inom fordonssimulatorer for kooperativa fordon och ITS-tjänster. Vilka verktyg finns tillgangliga idag for utveckling av reglersystem och trafikflödesalgoritmer? 3. Fallstudie: beskriving av planerna for Smart Mobility Lab på KTH.
Långsiktiga effekter som förväntas
* Det finns ett stort behov inom Sveriges fordonsindustri och akademi att utöka sin kompetens inom trafik- fordons- och kommunikationsmodellering. * Behovet av kompetensutveckling är större än det reella behovet av att skapa en gemensam nationell modellbaserad testmiljö. * Tillsvidare föreslås att fordonsindustrin arbetar tillsammans med akademin för att utveckla mer begränsade simuleringsmiljöer för mer specika applikationer
Upplägg och genomförande
Utredning genomfört av KTH tillsammand med interssenter