Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Digitalisering av fysisk habilitering och rehabilitering

Diarienummer
Koordinator BACILL SVERIGE AB
Bidrag från Vinnova 2 436 667 kronor
Projektets löptid juni 2019 - december 2020
Status Avslutat
Utlysning Normkritisk innovation
Ansökningsomgång Innovationer för ökad jämställdhet och jämlikhet - innovationsprojekt

Syfte och mål

Syftet var att skapa en starkare värdekedja för patient, vårdgivare och samhälle. Antalet äldre och användare av vård- och omsorgstjänster ökar de närmaste åren. Rekryteringsproblem ställer krav på nya lösningar. Målet var att skapa en digital tjänst för fysisk (re)habilitering i hemmet. Träning som är rätt utformad, kan utföras själv och är motiverande skapar bättre förutsättningar för såväl patient som vårdgivare. Habbie innehåller idag 143 övningar utvalda av rehabiliteringspersonal. Patienten kan enkelt träna i hemmet tillsammans med den virtuella instruktören.

Resultat och förväntade effekter

Tjänsten är enkel och intuitiv för patienten att använda. Att träna "med" någon som utför övningarna rätt gör att patienten inte riskerar att missförstå/glömma och enklare når sitt mål. Patienten blir påmind dagligen vilket ökar sannolikheten till att träningen utförs - ett måste för tillfrisknande. Vårdgivare får dagligen återkoppling via tjänsten om hur träningen går och kan korrigera löpande. Tid frigörs för FT/AT att besöka de som behöver personligt möte och kontakt hålls ändå med de som klarar träningen på egen hand. Resursoptimering för vårdgivare, bättre utfall för patient.

Upplägg och genomförande

En viktig strategi var att snabbt komma till test med första prototyp samt att kunskap genom att involvera forskning, patienter och vårdgivare om de olika perspektiv som tjänsten behöver tillgodose. Genom en iterativ process med design, utveckling och test har tjänsten utvecklats successivt. Ett tätt samarbete med behovsägare har gett värdefull insikt i möjligheter och problem. Deras feedback har lett till en tjänst som bygger på verkliga behov, inte antaganden, som delas av alla kommuner och regioner. Mycket tid har lagts på sluttester och buggfix.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 23 januari 2021

Diarienummer 2019-01919

Statistik för sidan