Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Demonstration av prestandabaserade trafikförordningar

Diarienummer
Koordinator TFK-TransportForsK AB - TFK-TransportForsK AB - Stockholm
Bidrag från Vinnova 900 000 kronor
Projektets löptid november 2018 - januari 2020
Status Avslutat

Syfte och mål

Studiens huvudsakliga mål var att demonstrera prestandabaserade trafikregelverk i verklig miljö samt att undersöka och kvantifiera potentialer att med dessa minska miljöpåverkan vid tunga transporter i städer och tätorter. Studien indikerar att införande av prestandabaserade regelverk för tyngre fordon kan medföra en energieffektivisering och bränslebesparing på 10-25 %, minskning av antal transporter av massgods med 30-40 %, samt att fordonens påverkan på buller, trängsel och trafikolyckor minskas.

Resultat och förväntade effekter

Fälttest visade att längre och tyngre fordon inte behöver öka komfortvibrationerna samt att dessa avtar kraftigt vid en hastighet på 10 km/h. Vibrationernas omfattning påverkades av vilken typ av fordonskombination som används trots att de parametrar som förväntades påverka vibrationerna var lika. Framkomligheten för lastbilar längre än 12 m var mestadels god på testade transportstråk som är begränsade till 12 m fordonslängd. Resultaten visade att en fordonskombinations längd inte behöver korrelera med dess framkomlighet. Resultaten har sammanställts i en rapport TFK 2020:1.

Upplägg och genomförande

Utifrån resultat från fälttester, kompletterat med litteraturstudier och intervjuer, har prestandabaserade regelverk analyserats utifrån produktivitet, effektivitet, miljö, säkerhet, trängsel och infrastrukturpåverkan. Två fälttester har genomförts i Stockholm: framkomlighetstest för att identifiera möjligheten att framföra längre fordon och identifiera prestandaparametrar relevanta för framkomlighet samt vibrationstest för att utreda hur komfortvibrationerna påverkas av längre och tyngre fordon samt vilka parametrar som inverkar på vibrationers uppkomst.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 25 maj 2020

Diarienummer 2018-04152

Statistik för sidan