Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Cirkulära yllekläder

Diarienummer
Koordinator LANTBRUKARNAS EKONOMI-AKTIEBOLAG - Lantbrukarnas Ekonomi AB
Bidrag från Vinnova 892 103 kronor
Projektets löptid december 2018 - januari 2020
Status Avslutat
Utlysning Cirkulär och biobaserad ekonomi
Ansökningsomgång Cirkulär och biobaserad ekonomi, från teori till praktik

Syfte och mål

Målet var att få till en lösning där det går att få ekonomi i alla led och nytta av råvaran in i minsta fiber och de eventuella rest- eller biprodukterna. Vi har därför månat om att så många parter som är möjligt i ullens cirkulära kedja ska vara representerade och involverade i projektet. Från fårbönder via fårklippare, forskare, ”ullförädlare”, klädtillverkare till konsumenter. Förutom två konkreta ullplagg har projektet genererat en rad synergieffekter som branschöverskridande samarbeten, kunskapsförmedling/ökning, branschförståelse, innovationer och produktutveckling.

Resultat och förväntade effekter

Projektanalyserna har lett till många frågor men också till problemlösning i flera led. Internationella kontakter och samarbeten har etablerats för att lösa de led som för närvarande saknas inom svensk ullförädling/ullprocessning. På så vis har vi ändå kunnat ta fram ett antal olika ylleplagg baserade till 100% av svensk ull i projektet. Modellerna har gjorts tidlösa och med hög kvalitet för att kunna användas i många år varefter de kan antingen återvinnas till nya plagg eller komposteras. I dagsläget har ett 20-tal kläd- och inredningsföretag gått ihop i en unik gemensam ullsatsning.

Upplägg och genomförande

Projektet startade med ett B2B möte för att bilda branschnätverk. Därefter påbörjades arbetet med en systemanalys som har resulterat i en heltäckande kartläggning över ullens väg från lokalisering, får och fiber, kvantiteter, ulltyper, till färdig produkt. En marknadsundersökning har gjorts av de deltagande företagen och har resulterat i ökad kunskap om marknaden men även om konsumentens krav och köpvanor. Affärsrelationer har byggts upp och nya affärsmodeller skapats. Samverkan i hela värdekedjan har gett ökad kunskap om hur det cirkulära perspektivet kan ge bättre lönsamhet.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 20 mars 2020

Diarienummer 2018-04703

Statistik för sidan