Biljetter för digitaliserad mobilitet
Diarienummer | |
Koordinator | Samtrafiken i Sverige Aktiebolag |
Bidrag från Vinnova | 543 600 kronor |
Projektets löptid | november 2017 - juni 2018 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
En central del i utvecklingen av tjänster inom kombinerad mobilitet är hur traditionell kollektivtrafik på olika sätt kan kombineras med andra transportslag, aktörer och affärsmodeller. En viktig förutsättning för att möjliggöra denna typ av kombinerbarhet är att erbjuda biljettprodukter som är anpassade för en digitaliserad försäljning samt anpassade för kombinerad mobilitet. Detta projekt har fångat behov och identifierat förslag till realiserbara biljettprodukter som adresserar dessa behov. Arbetet beskrivs i en slutrapport som tagits fram inom ramen för projektet.
Långsiktiga effekter som förväntas
Målet för projektet har varit: - att undersoka behovet av nya typer av biljettprodukter - identifiera nya typer av biljettprodukter som moter dessa behov samt ar realistiska att implementera Båda dessa mål är uppfyllda och resultatet beskrivs i projektets slutrapport.
Upplägg och genomförande
Projektet har genomförts genom dialoger med 25 externa parter med intresse av att sälja biljettprodukter från regionala kollektivtrafikmyndigheter i Sverige. Resultatet från dessa dialoger har använts som input till en serie av fyra workshops med de deltagande regionala kollektivtrafikmyndigheterna. Genom arbetet har behoven klustrats och ett antal biljettuppslag som mappar mot dessa behov har identifierats. Vidare har uppslagens realiserbarhet undersökts ur ett antal olika perspektiv.