Ava Co - Framtagning av marknadsplan & kunderbjudande för digital studie- och yrkesvägledning
Diarienummer | |
Koordinator | Ava Digital Services AB |
Bidrag från Vinnova | 287 500 kronor |
Projektets löptid | juni 2020 - oktober 2020 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovativa Startups |
Ansökningsomgång | Innovativa Startups steg 1 våren 2020 |
Viktiga resultat som projektet gav
Målet för projektet var att svara på frågan om skolanordnare är en realistisk, hållbar och skalbar kund för digital studie- och yrkesvägledning. En fråga vi anser att vi har besvarat med hänsyn till olika aspekter. Syftet var att få utökade insikter och lärdomar om affärsmodellens bärkraft byggt på interaktioner med marknaden, tester och möten. Sammantaget har mål och syfte resulterat i en kartläggning av den tänkta affären som i stor utsträckning inte bara utvärderar affärsmodellen men som också urskiljer vilka krav det ställer på oss som aktör och hur vi bör driva utvecklingen vidare.
Långsiktiga effekter som förväntas
Överlag stämmer projektets resultat och effekter väl överens med våra förväntningar. Vi har fått pröva bärkraften i affärsidén och utvärderat olika vägar och kanaler för att nå ut med vår lösning. Vi har identifierat styrkor och svagheter i affären som blir centrala i valet av vår framtida strategi. Ett oväntat resultat är effekterna av ett sekretessbeslut om öppna skoldata. Det förde oss bakåt i den tekniska utvecklingen men öppnade samtidigt upp för en dialog med kommuner, myndigheter och andra organisationer om öppna data. Något som vi ser som en viktig del av vårt framtida arbete.
Upplägg och genomförande
Bortsett från vissa metod- och aktivitetsändringar till följd av externa faktorer och nya fokusområden har projektet överlag kunnat genomföras enligt angiven plan. Vi har följt strukturen av tre arbetspaket men precis som alla agila projekt har vi anpassat och ändrat aktiviteter allteftersom projektet fortskridit och nya lärdomar tillkommit. T.ex. har flera av aktiviteterna blivit mer gränsöverskridande än planerat. Detta är en konsekvens av att t.ex. möten har varit svåra att planera eller att nya lärdomar och externa faktorer har förlängt eller förkortat planerat arbete.