Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Återväxling 1.0

Diarienummer
Koordinator Luleå tekniska universitet - Luleå tekniska universitet Inst f Ekonomi Teknik Konst och Samhälle
Bidrag från Vinnova 335 000 kronor
Projektets löptid april 2025 - april 2026
Status Pågående
Utlysning Strategiska innovationsprogrammet InfraSweden
Ansökningsomgång SIP InfraSweden: Lösningar för snabbare omställning till hållbar transportinfrastruktur

Syfte och mål

Projektets syfte är att utveckla nya arbetssätt för återbruk av spårväxlar som minskar klimatpåverkan och stärker cirkulariteten i järnvägsunderhållet. Målet är att identifiera hinder och möjligheter för återbruk, utveckla arbetssätt för spårbarhet och lagerhållning, samt minska koldioxidutsläpp med cirka 1 800 ton per år genom att återanvända 200 spårväxlar.

Förväntade effekter och resultat

Projektets förväntade effekter är att bidra till Trafikverkets klimatmål, sänka kostnader och stärka järnvägsanläggningens robusthet. Implementeringen av projektets resultat beräknas minska koldioxidutsläppen med cirka 1 800 ton CO2 per år, motsvarande 18 000 ton CO2 över en 10-årsperiod.

Planerat upplägg och genomförande

En central del av projektet är att dokumentera banförvaltarnas unika kompetens innan dessa experter pensioneras, något som är nära förestående. Denna kunskap är avgörande för ett effektivt organisatoriskt lärande genom att identifiera hinder och möjligheter för ett cirkulärt arbetssätt inom både upphandlat underhåll och underhåll utfört i egen regi. Datainsamlingen sker genom intervjuer av tidigare banförvaltare samt nuvarande och tidigare projektledare.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 4 april 2025

Diarienummer 2025-00055