Återväxling 1.0
Diarienummer | |
Koordinator | Luleå tekniska universitet - Luleå tekniska universitet Inst f Ekonomi Teknik Konst och Samhälle |
Bidrag från Vinnova | 335 000 kronor |
Projektets löptid | april 2025 - april 2026 |
Status | Pågående |
Utlysning | Strategiska innovationsprogrammet InfraSweden |
Ansökningsomgång | SIP InfraSweden: Lösningar för snabbare omställning till hållbar transportinfrastruktur |
Syfte och mål
Projektets syfte är att utveckla nya arbetssätt för återbruk av spårväxlar som minskar klimatpåverkan och stärker cirkulariteten i järnvägsunderhållet. Målet är att identifiera hinder och möjligheter för återbruk, utveckla arbetssätt för spårbarhet och lagerhållning, samt minska koldioxidutsläpp med cirka 1 800 ton per år genom att återanvända 200 spårväxlar.
Förväntade effekter och resultat
Projektets förväntade effekter är att bidra till Trafikverkets klimatmål, sänka kostnader och stärka järnvägsanläggningens robusthet. Implementeringen av projektets resultat beräknas minska koldioxidutsläppen med cirka 1 800 ton CO2 per år, motsvarande 18 000 ton CO2 över en 10-årsperiod.
Planerat upplägg och genomförande
En central del av projektet är att dokumentera banförvaltarnas unika kompetens innan dessa experter pensioneras, något som är nära förestående. Denna kunskap är avgörande för ett effektivt organisatoriskt lärande genom att identifiera hinder och möjligheter för ett cirkulärt arbetssätt inom både upphandlat underhåll och underhåll utfört i egen regi. Datainsamlingen sker genom intervjuer av tidigare banförvaltare samt nuvarande och tidigare projektledare.