Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

AT3E- Aerotermoutveckling för effektiva jetmotorutlopp

Diarienummer
Koordinator GKN Aerospace Sweden AB
Bidrag från Vinnova 1 745 600 kronor
Projektets löptid juli 2023 - juni 2024
Status Pågående

Syfte och mål

Projektet har studerat både aerodynamisk prestanda och värmeöverföring i en aerodynamiskt optimerad Ultra-Effektiv turbinstativ i Chalmers testrigg. Viktiga flödesegenskaper som påverkar turbinstativens prestanda har studerats inklusive laminär-turbulent övergång, separationsmarginaler och sekundära flöden. Värmeöverföringen har studerats i mindre omfattning och kommer att studeras under denna förlängning. Ytterligare värmeöverföringsmätningar kommer att utföras för flera konfigurationer med syftet att komplettera aerodynamiska studier.

Förväntade effekter och resultat

Projektet förväntas att utföra första detaljerade värmeöverföringsmätningar under realistiska förhållanden. Projektet ligger på TRL-nivå 4 och med dessa ytterligare tester förväntas att avancera till TRL 5. Värmeöverföringstester kommer att fokusera på två konfigurationer: en med motorfästes urtagning och en med svetsar. Det kommer att ge en förståelse av termiska laster i kritiska områden av komponenten som saknas just nu.

Planerat upplägg och genomförande

Projektet syftar till att genomföra en detaljerad värmeöverföringsundersökning av två LPT-OGV-geometrier. Mätningarna kommer att utföras i Chalmers testrigg med syftet att: 1) Utforska och validera värmeöverföring i en LPT-OGV med motorfästesurtagning och en TRS med ytavvikelser såsom svetsar; 2) Kartlägga den konvektiva värmeöverföringen för noggranna beräkningar av termiska belastningar; 3) Få en detaljerad förståelse av aerotermiska fenomen med hjälp av avancerade mättekniker; 4) Förbättra tillförlitligheten hos de termiska design och analysmetoderna som används.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 18 augusti 2023

Diarienummer 2023-01203

Statistik för sidan