Webbtjänst som digitaliserar certifieringsbranschen (miljö- & säkerhetskrav för produkter i EU / CE-märkning)
Diarienummer | |
Koordinator | CECHECK AB - THINGS |
Bidrag från Vinnova | 900 955 kronor |
Projektets löptid | november 2017 - september 2018 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovativa startups |
Syfte och mål
Bekräfta affärsvärde och kundnytta - 15 användare betalade för MVP-versionen Kvalitetssäkring av tjänsten - Tjänstens resultat jämfördes med manuella analyser för 5 produkter & upptäckta fel åtgärdades. Förutsättningar att nå en bredare marknad - En marknadsanalys och en marknadsplan togs fram som underlag för en kommande expansion. Förutsättningar för global expansion - Försäljningshinder, regulatoriska hinder utreddes. Samarbete med internationella leverantörer slöts. Anpassa och validera affärsmodell - En ny affärsmodell validerades av en internationell marknad.
Resultat och förväntade effekter
Förväntat 2019-09 Marknad: Norden (200 kunder), Tyskland+England (25 kunder) Varumärke: Uppfattas som nytänkande, trovärdiga, kompetenta Produkt: Säljbar tjänst med komplett CE-dokumentation, globalt skalbar Team: Sverige 4st, EU 3st Oms.: 4,5 mnkr Ext. finans: 3 mnkr Utfall per 2018-10 300 användare Marknad: Norden (15) + Globalt (5) betalande kunder Varumärke: Uppfattas som nytänkande, kompetenta Produkt: Säljbar tjänst, globalt skalbar Team: Sverige 4,5 st, Oms.: 0,5 mnkr Ext. finans: söker 2 mnkr
Upplägg och genomförande
Arbetspaket #1 Befintligt demo utökades till en MVP & affärsvärdet validerades. Kundåterkoppling visade att en ytterligare modul behövde adderas till tjänsten. #2 MVP:n kvalitetssäkrades. Systemet skulle kunna göras självlärande för att förbättra framtida resultat. #3 Marknadsanalys visade att tänkta marknader inte var fokusmarknader för kommande expansion. Ny marknad identifierades. #4 Ev. försäljnings- & regulatoriskahinder utreddes. Inga nämnvärda hinder identifierades. #5 Kundsegment, värdeerbjudande & intäktsmodell validerat av internationella kunder.