Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Våra e-tjänster för ansökningar, projekt och bedömningar stänger torsdagen den 25 april kl 16:30 för systemuppdateringar. De beräknas öppna igen senast fredagen den 26 april kl 8:00.

ValueLabeling

Diarienummer
Koordinator Panprices AB
Bidrag från Vinnova 300 000 kronor
Projektets löptid juni 2020 - februari 2021
Status Avslutat
Utlysning Innovativa Startups
Ansökningsomgång Innovativa Startups steg 1 våren 2020

Syfte och mål

Panprices är världens första globala shoppingtjänst som erbjuder en enkel och säker one-stop-lösning för inköp av produkter från utlandet. E-handel under de senaste fem åren har förändrats massivt. Konsumtionen har ökat och med de miljöutmaningar som vi faser idag räcker det inte längre att enbart fokusera på pris. Med vårt projekt Valuelabelling tog vi utmaningen att omdesigna själva kärnan i e-handel med fokus på hållbarhet och syftade till att uppmuntra konsumenter till att göra mer hållbara köpbeslut genom att vara mer omtänksamt för miljön.

Resultat och förväntade effekter

Genom projektet Valuelabelling hoppas vi kunna utbilda konsumenter och skapa medvetenhet kring miljöeffekterna av konsumtion samt ge dem ytterligare information utöver priset. I form av ValueLabels visualiserar vi enkelt de påverkar och belyser produkter som orsakar mindre miljöskada på grund av produktion, leveransmetoder samt längre produktlivscykler bland annat. Konsumenterna får fatta sitt köpbeslut inte bara baserat på priset utan med en mycket bredare förståelse för hur ett köp kan påverka miljön.

Upplägg och genomförande

En noggrann undersökning av effekterna av shopping och omfattande användarundersökningar har gjort det möjligt för oss att få en bättre förståelse för de nuvarande effekterna av konsumtion, vad som är möjligt att genomföra och vad konsumenterna efterfrågar. Baserat på kvantifierbarhet, effektivitet och använda preferenser har vi valt olika aspekter som ska belysas med våra ValueLabels. Från och med idag har fem Value Labels definierats och är för närvarande i testfasen med användarna. Vi ser fram emot att kontinuerligt utveckla och förbättra detta projekt.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 2 april 2021

Diarienummer 2020-01564

Statistik för sidan