Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Utvecklingsprogram för Tribotextil

Diarienummer
Koordinator Tribotextil AB
Bidrag från Vinnova 900 000 kronor
Projektets löptid juni 2018 - augusti 2022
Status Avslutat
Utlysning Innovativa Startups

Syfte och mål

Syftet och målet med utvecklingsprogrammet (projektet) var att vidareutveckla tillverkningsprocessen för att få en fullgod produkt. Ett delmål var att erhålla en fördjupad kunskap om de ytdefekter som setts vid djupdragning och genom simuleringar och praktiska tester se om de går att undvika. Ett annat delmål var att genom praktiska tester utveckla användningen av Tribotextil vid kantpressning och få ut produkten till användning hos de första referenskunderna. Ett tredje delmål var att genom kontakter och intervjuer med potentiella kunder i Sverige och utomlands undersöka och lära om deras behov. Alla dessa mål är uppfyllda.

Resultat och förväntade effekter

Det var mycket svårt att utveckla en tillverkningsprocess som ger en produkt utan fiberkluster/knutar i duken. Arbetet involverade ett stort utvecklingslabb för non-woven och en tillverkare intresserad att utveckla tillsammans med företaget. Efter omfattande testtillverkning nåddes målet, en tunn non-woven utan fiberkluster/knutar. Då svårförklarliga ytdefekter iakttagits vid djupdragning valdes initialt att fokusera på användning av Tribotextil vid kantpressning där produktens fördelar är mycket tydliga utan ytdefektsproblematiken. Tribotextil säljs nu till kunder där duken används vid produktion.

Upplägg och genomförande

Utvecklingsprogrammet genomfördes i mycket nära samarbete med tillverkare, leverantörer, industriföretag, institut, labb, kunder, experter och forskare. Det var nödvändigt för utveckling av tillverkningsprocessen, för simuleringar och analys av uppkomna ytdefekter samt för tillgång till rådgivning och expertkunskaper och för att utveckla presstekniken med Tribotextil. Tillsammans med företag utvecklades pressapplikationer och genom företagsintervjuer och deltagande på internationella mässor erhölls ökad kunskap om marknaden och företagens behov. Kluster, nätverk, sociala media har också nyttjats.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 7 oktober 2022

Diarienummer 2018-02148

Statistik för sidan