TranzPORT - Testning av autonoma nollemissionstransporter till hamn
Diarienummer | |
Koordinator | Volvo Technology AB - CTO Office |
Bidrag från Vinnova | 66 368 312 kronor |
Projektets löptid | december 2018 - januari 2023 |
Status | Avslutat |
Utlysning | FFI - Styrelse initierade projekt |
Slutrapport | Transport2.pdf(pdf, 13147 kB) (In English) |
Syfte och mål
Syftet med projektet är att utveckla ett logistiksystem för tunga transporter som kommer att stimulera ett transportsystem för alla typer av tunga transporter. Tekniken kommer att demonstreras och utvecklas för att utvärdera inte enbart teknik utan också samhällsnytta både i ett globalt och ett svenskt perspektiv. Ny kunskap kommer att tillföras området. Genom att i projektet kombinera teknikområdena automation, elektromobilitet och digital infrastruktur/uppkoppling uppnås synergieffekter och nya transportlösningar kan realiseras med Sverige som ett föregångsland.
Resultat och förväntade effekter
Projektet har bidragit med resultat och en lång rad lärdomar kring allt från hur man anpassar infrastruktur för autonoma fordon till metoder kring säkerhetsarbetet. Ett antal tekniska koncept har också utvecklats vilka i stor utsträckning är applicerbara i andra autonoma applikationer för pågående och framtida projekt. Lärdomar har också gjorts kring lämpliga fordonskoncept för en L4 applikation. Även lärdomar kring koncept för installation av sensorer har gjorts. Tekniken har utvecklats och delvis demonstrerats med säkerhetsförare.
Upplägg och genomförande
Projektet var uppdelat i horisontella och vertikala arbetspaket. De horisontella arbetspaketen hanterade övergripande infrastrukturfrågor, jämförande LCA-baserad systemanalys och ett arbetspaket kring kunskapsuppbyggnad om laddningsteknik och laddningsinfrastruktur. De vertikala arbetspaketen inkluderade forskningsaktiviteter och aktiviteter som direkt möjliggjorde demonstrationen av transportsystemet. De vertikala arbetspaketen delades in i demonstration, forskning och utveckling, samt infrastruktur.