Säkerhetsramverk för fordonskommunikation
Diarienummer | |
Koordinator | Volvo Personvagnar Aktiebolag - Avd 94140, PVD |
Bidrag från Vinnova | 5 226 000 kronor |
Projektets löptid | januari 2012 - december 2015 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Elektronik, mjukvara och kommunikation - FFI |
Slutrapport | 2011-04434sv.pdf (pdf, 294 kB) |
Viktiga resultat som projektet gav
SeFram har syftat till att öka kunskapen inom informationssäkerhet för fordonsindustrin samt etablera ett ramverk för konstruktion av säkra lösningar för bilinterna nätverk, extern kommunikation som V2V och V2I samt ta fram säkerhetsmodeller för andra applikationer som kommunicerar over internet.
Långsiktiga effekter som förväntas
En metodik att analysera elsystemlösningar med stöd av erfarenheter från telekomindustrin har anpassats och tillämpats för fordon, t.ex. säkring av Diagnos över IP, analys av elsystems partitionering ur ett säkerhetsperspektiv. Kunskaper från projektet har använts vid standardiseringsarbete inom EU (Car2Car) samt globalt inom harmonisering EU/US. Projektet har resulterat i 13 akademiska publikationer som presenterats på olika forum internationellt.
Upplägg och genomförande
Projektet har genomförts enligt det monster som stammer från Volvo Cars VIPP program där den akademiska forskningen sprids inom organisationen via den industriella handledaren. Forskningen har delats upp i två huvudspår 1) säkring av kommnunikation mellan fordon och omvärld 2) den interna arkitekturens påverkan på säkerheten. Inom det första spåret har focus varit att säkra V2X kommunikation samt säker fjärrdiagnos (inclusive uppdatering av SW) Inom det andra spåret har arbetet fokuserats på hur man lämpligast säkerställer förutsägbara tillstånd.