RIVSILOn - Regionalt Initiativ till Virtuella och Samverkande Informationssystem för Lokaltrafiken
Diarienummer | |
Koordinator | LINDHOLMEN SCIENCE PARK AKTIEBOLAG - Test Site Sweden |
Bidrag från Vinnova | 1 860 000 kronor |
Projektets löptid | juli 2018 - juni 2020 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Effektiva och uppkopplade transportsystem - FFI |
Slutrapport | 2018-01938sv.pdf (pdf, 4378 kB) |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektets syfte var att förbättra och effektivisera hanteringen av IT-system för kollektivtrafiken samt stärka svensk innovationsförmåga genom samarbete med små och stora företag, både regionalt och internationellt. Målet med projektet har varit att genomföra en första, storskalig utvärdering av de befintliga ITxPT-specifikationerna, samt föreslå nya gränssnitt för framtida ITxPT-specifikationer. Specifika projektmål for ingående parter har varit att testa och utveckla sina produkter och tjänster i relation till ITxPT-specifikationerna.
Långsiktiga effekter som förväntas
Genom RIVSILOn-projektet har nya digitala tjänster utvecklats utifrån ITxPT-specifikationerna. Framtagandet har underlättats av det nya labbet på Lindholmen. På så sätt har parterna haft en arena att testa och demonstrera nya tjänster samtidigt som Sverige stärkt sin ställning inom den internationella kollektivtrafikens samarbetsorgan. Arbetet har också resulterat i nya erfarenheter i relation till upphandling av IT-system utifrån ITxPT-specifikationen och insikter om hur affärsrelationerna ändras när upphandlingen sker utifrån en gemensam standard.
Upplägg och genomförande
Projektets arbete har huvudsakligen bedrivits i fyra format genom fyra konkreta piloter som utvecklat och testat nya tjänster byggda utifrån ITxPT-specifikationerna, utvecklingen av ett ITxPT-lab på Lindholmen, regelbundna månadsmöten samt två seminarier. Utvecklingen av nya digitala tjänster har underlättats av det nya labbet på Lindholmen, vilket gett parterna en arena för att testa och demonstrera nya tjänster. Labbet har också ingått i projektets metodik där tjänsterna först testats i labbet för att sedan demonstreras på två elbussar som gått i linjetrafik i Göteborg.