Normmedvetna rum för lek och lärande i förskolan
Diarienummer | |
Koordinator | Mälardalens högskola - Akademin för utbildning, kultur och kommunikation |
Bidrag från Vinnova | 2 498 149 kronor |
Projektets löptid | oktober 2016 - december 2019 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Normkritisk innovation |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektets syfte har varit att, med grund i interaktiv metod och kunskapssyntetisering, bygga om tre förskoleavdelningar i Västerås stad, och utifrån det arbetet ha målet att ta fram standarder för hur skolhuvudmän (kommuner och fristående förskolor) kan bygga och bygga om förskolor så att inomhusmiljön på ett ändamålsenligt sätt främjar och stödjer barns mångsidiga lek och lärande, fri från normer som begränsar. Dessa mål har uppnåtts förutom att två avdelningar deltog, och ett tilläggsmål har uppnåtts i form av nydesignade och nyproducerade möbler för normfri lek.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektets inledande fas i ledde till en provotyp av den exkluderande, normfyllda förskolan. Interaktiv följeforskning av förskolorna genomfördes och gav värdefulla resultat om förändrade lekmönster och inkludering i barngruppen, som blev synligt. De brister som personal och barn upptäckt efter ombyggnationen åtgärdades ett år efter ombyggnationen. Projektet har resulterat i ökad delaktighet hos barn på förskolan. Västerås stad har varit kontinuerligt delaktiga i projektet. "Standarderna" kallar vi Råd och riktlinjer för förskolans rum och har tryckts och spridits.
Upplägg och genomförande
Två förskoleavdelningar i Västerås stad deltog i projektet. Det första året bestod av att sammanställa förskolornas behov, lyssna på deras tankar och också etablera projektet och genomföra arbetspaket 1. Ombyggnation genomfördes (AP 2) under hösten 2017. Här gjorde vi en felbedömning av tiden i den inledande fasen, som alltså tog längre tid än beräknat på grund av att tid gick till att återkoppla och etablera kontakter. Den interaktiva forskningen genomfördes enligt plan (AP 3). 2019 ägnades åt bearbetning av material, analyser, framtagande av standarder och spridning av resultat.