Mikrostruktur- och temperaturberoende brottmodellering för analys av varmformning av plåtmaterial
Diarienummer | |
Koordinator | Luleå tekniska universitet - Institutionen för teknikvetenskap och matematik |
Bidrag från Vinnova | 2 374 920 kronor |
Projektets löptid | april 2009 - december 2012 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Elektronik, mjukvara och kommunikation - FFI |
Slutrapport | 2009-00312_SV.pdf (pdf, 688 kB) |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet omfattar framtagning av simuleringsmodeller för presshärdning som är en viktig tillverknigsprocess för skyddskomponenter i bilindustrin. I denna process deformeras materialet under hastig avkylning som medför fastransformationer. Brott i det formade materialet i verktyget måste undvikas varför brottkriterier för alla stadier i processen behövs för att utveckla och optimera tillverkningen. Ett omfattande experimentellt program beträffande töjningshastigheter och temperaturpåverkan ingår i projektet. Modellering baserad på experimentella resultat är också en viktig beståndsdel. En modell som täcker de stadier som finns i processen utvecklas, implementeras och valideras på en speciellt utformad komponent. Modellen kommer slutligen att användas för simulering av industriell presshärdning för att utveckla och optimera processen.
Långsiktiga effekter som förväntas
Vid projektets slut ska brottmodeller som beskriver materialets brottegenskaper under varmformningen vara implementerade i LS-Dyna som är den programkod som används för termomekaniska formningssimuleringar. Modellerna kommer att användas i det dagliga ingenjörsarbetet för utveckling av presshärdade fordonskomponenter. De kommer att öka tillförlitligheten och noggranhheten i simuleringarna med en effektivare produktutvecklingsprocess som ett direkt resultat.
Upplägg och genomförande
Projektet utförs i direkt och nära samarbete med LTU och Gestamp HardTech. En seniorforskare på LTU kommer att ha ett huvudansvar för projektets genomförande.