Kringfartslogistik - effektivt utnyttjande av infrastrukturen
Diarienummer | |
Koordinator | LINDHOLMEN SCIENCE PARK AKTIEBOLAG - CLOSER |
Bidrag från Vinnova | 440 000 kronor |
Projektets löptid | april 2015 - februari 2016 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Effektiva och uppkopplade transportsystem - FFI |
Slutrapport | 2014-06250sv.pdf (pdf, 1749 kB) |
Viktiga resultat som projektet gav
Förstudiens syfte har varit att undersöka potentialen av effektivisering av in- & kringfartslogistik för godstrafik i storstadsregionerna samt att belysa kringfartslogistikens betydelse i logistikinfrastrukturen och dess samhällspåverkan. Syftet har uppnåtts, då förstudien belyser att trängselproblematiken är stor på kringfartsleder samt att transportsystemet uppfattas som sårbart, men samtidigt konstaterar att det finns goda möjligheter till effektivisering och ökad kapaciteten i befintlig infrastruktur genom dynamisk prioritering av samhällsnyttig transport.
Långsiktiga effekter som förväntas
Förstudien har resulterat i ett antal konkreta åtgärder som i en implementering kan bidra till flera av målen i Färdplan för effektiva och uppkopplade transporter, och bedöms vidare bidra till flera av effektmålen, så som ökade transportvolymer med minimal miljöeffekt, skapande av nya affärsmöjligheter och ökad kompetens inom området. Vidare bidrar förstudien till tillgänglighetsmålen och transportföretagens konkurrenskraft med nytänkande transportupplägg kopplat till integrerade lösningar mellan fordon och infrastruktur, som tydligt understryks i färdplanen.
Upplägg och genomförande
Förstudien genomfördes som ett samarbete mellan Closer/LSP, DB Schenker, Trafikverket, Chalmers, KTH, AB Volvo och Scania. Parterna har ansvarat och bidragit med olika delar av studien. Samordning av projektet har skett via regelbundna möten där förstudiens 6 arbetspaket diskuterats och koordinerats. Datainsamling har skett genom litteraturstudier samt intervjuer med transportörer, transportköpare och andra intressenter. Det adresserade ämnet är oerhört komplext och det kan konstateras att för att komma vidare krävs bredare samverkan med fler intressentperspektiv.