Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Våra e-tjänster för ansökningar, projekt och bedömningar stänger torsdagen den 25 april kl 16:30 för systemuppdateringar. De beräknas öppna igen senast fredagen den 26 april kl 8:00.

Hållbara garderober: hinder och möjligheter i konsumentbeteende för omställningen till en cirkulär modeekonomi.

Diarienummer
Koordinator Göteborgs Universitet - Gothenburg Research Institute
Bidrag från Vinnova 959 520 kronor
Projektets löptid december 2018 - april 2020
Status Avslutat
Utlysning Cirkulär och biobaserad ekonomi
Ansökningsomgång Cirkulär och biobaserad ekonomi, från teori till praktik

Syfte och mål

Projektet har utrett hinder och möjligheter i konsumentbeteende som påverkar omställningen till en cirkulär modeekonomi. Konsumenters krav på att kläder och mode ska vara etiskt och hållbart producerat är ofta svåra för befintliga företag att möta. För att butiker tydligare ska kunna se vinsterna med att övergå till cirkulära lösningar har det har projektet haft som syfte att belysa konsumentbeteende gällande kläder på ett vardagsnära plan. Detta har uppnått genom att två grupper av konsumenter har fått dokumentera och reflektera över sina val och vanor gällande kläder.

Resultat och förväntade effekter

Med en djupgående konsumentstudie har projektet identifierat drivkrafter och barriärer för cirkulärt bruk och konsumtion av kläder. Projektet har identifierat att textila resurser kan tas till vara på ett bättre sätt i mode-ekosystemet genom att konsumenter ges kunskap i olika tekniker för att uppdatera innehållet i sina garderober och därmed bättre utnyttja de textila resurser som finns. Affärsnytta uppstår genom att synliggörandet av behov av tjänster som konsumenter har gällande vård och service av befintliga plagg.

Upplägg och genomförande

Projektet har varit uppdelat i fyra arbetspaket. En konsumentbeteendestudie med fokus på inköp, tjänster och val har genomförts. På så vis har modesystemets funktioner utifrån konsumenters perspektiv belysts. Genom att fokusera på konsumenters syn på modesystemet gällande inköp, klädvårdande tjänster och tillgänglighet har modesystemet belysts utifrån konsumenternas perspektiv och hur det påverkar konsumenters beteende. Workshops har genomförts där projektets resultat diskuterat med myndigheter, kreatörer och affärspartners.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 21 augusti 2020

Diarienummer 2018-04678

Statistik för sidan