Guidad integrerad fjärr- och verkstadsdiagnos
Diarienummer | |
Koordinator | Scania CV Aktiebolag - Avd RE |
Bidrag från Vinnova | 3 418 924 kronor |
Projektets löptid | februari 2011 - mars 2015 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Effektiva och uppkopplade transportsystem - FFI |
Syfte och mål
Utöver det som skrivits ovan har projektet identifierat ytterligare utmaningar för att realisera tekniken: - effektivt skapa och underhålla diagnosmodeller för fordonets styrsystem. - med uppkopplade fordon skapas också tillgång till stora datamängder, hur kan detta fältdata användas för att förbättra felsökningen ytterligare. - den underliggande tekniken är kraftfull om den används rätt av användarna, men att skapa användarinterface som åstadkommer detta är en utmaning. Samtliga dessa frågeställningar kommer att studeras i fortsättningsprojektet DiaGuide2.
Resultat och förväntade effekter
Se ovan.
Upplägg och genomförande
Projektet har parallellt jobbat med vetenskaplig forskning och implementering av forskningsresultaten i demonstratorn. Båda aktiviteterna har dessutom involverat i huvudsak samma personer. Detta angreppssätt har bidragit till att forskningen blir industriellt relevant och har möjlighet att kunna realiseras.