Förberedelser för projekt P17 (Höghastighetsfartyg med bränslecellsdrift)
Diarienummer | |
Koordinator | Jernkontoret - Jernkontoret, STOCKHOLM |
Bidrag från Vinnova | 1 305 440 kronor |
Projektets löptid | december 2018 - december 2019 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Det strategiska innovationsprogrammet Metalliska material |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med projektet var att stodja utvecklingen av en unik demonstrator P17, ett vätgasdrivet högpresterande fartyg vari avancerade stål från flera olika svenska producenter ingår, genom förberedande uppbyggnad av kunskap och know-how. Syftet har uppfyllts och de tekniska målen har i hög grad uppnåtts inom projekttiden. Viss utveckling (finjustering) återstår dock innan tekniken kan tas i bruk i demonstratorn. Projektparterna har fått viktiga erfarenheter som sammanställs och sprids inom SIP Metalliska material som ett inspirerande exempel på värdekedjesamarbete.
Långsiktiga effekter som förväntas
De direkta effekterna av projektet ur ett tekniskt perspektiv är att det återstår långt mycket mindre arbete innan de nya avancerade stålen kan användas i demonstratorn P17. En förväntad effekt av utvecklingen av P17 är en framtida kommersialisering av ett fartyg med väsentligt längre livslängd, högre prestanda och lägre miljöpåverkan. Samarbetet inom projektet och den fortsatta utvecklingen är också ett exempel på ett lyckat koncept, där flera svenska industriella aktörer på ett bra och effektivt sätt skapat värdekedjor som gynnar alla parter.
Upplägg och genomförande
Projektarbetet har skett i fem arbetspaket där huvuddelen haft fokus på tekniska frågeställningar. Arbetspaketen har genomförts i samverkan mellan SSY och övriga parter. Arbetet har gått enligt plan med undantag för viss tidsfördröjning. Förseningen medförde att studien av påväxt i marin miljö (en del av arbetspaket 3) fick skjutas på framtiden och i projektet ersättas med en litteraturstudie.