ETTE - Tekniska möjliggörare för effektiva transporter

Diarienummer 2010-01343
Koordinator Volvo Personvagnar Aktiebolag - Avd 94711 PV32
Bidrag från Vinnova 13 209 075 kronor
Projektets löptid januari 2011 - september 2013
Status Avslutat
Utlysning Effektiva och uppkopplade transportsystem - FFI

Syfte och mål

För att skapa en bil till bil (C2C) eller bil till infrastruktur (C2I) plattform, med denna teknik kan detta möjliggör: ökad trafiksäkerhet för att minska olyckor på väg och att aktivt bidra till Trafikverket nollvision. ökad trafik kapacitet/ effektivitet och därmed minskade CO2. Nya affärsmöjligheter skapas och öka konkurrenskraften för den svenska fordonsindustri. Förbättrad OEM image, attraktionskraft och status för transportmedelsindustrin ökat samarbete inom nationella forskning t.ex. WCAE och RealComH Att möte utmaningen med inom miljö och klimatförändringen

Resultat och förväntade effekter

Ant konst och verif: I både passiva och aktiva mätning visade det sig att täckningen påverkas starkt av det fordon på vilket antennen är monterad och är mycket begränsad av t.ex. container på en lastbil. Router konst och verif: Mätningarna ovan visar att ca 600 packet hanteras/sekund är den praktiska gränsen (50% CPU-belastn) i aktuell HW. Testbänk utv och verif: De visar att MPS tekniken verkligen är en livskraftig teknik för externa tester bil kommunikation Coexsistance verif: Begränsad genomströmning av 11p paket. Noden kunde bara produktionen på 1.5Mbit/s 11p packet

Upplägg och genomförande

Antenn utveckling: Ette antenn och en test monopolantenn har monteras på flera olika positioner vid två olika fordon. Mätningar utfördes med antingen passiva eller aktiv radio mätning. Router utveckling och verifiering: SW dev. (ITS-G5 stack och användning kapslade) har delats mellan ACTIA och VTEC. Provbänk utveckling och verifiering: Presenteras första resultat och en analys från en over-the-air provuppställningen för V2X kommunikation baserad på en flervägsutbredning simulator. Coexistence kontroll: Coexistence mellan trådlösa system LTE och ETTE nod testades.

Externa länkar

ETTE UseCase2 Hazard Location Notification 12Oct2013.Two Volvo S60 show princip of one of ´Day 1´ use case FFI ETTE UseCase Stationary Vehicle Warning 25Jul2013 communication between a Volvo S60 and Volvo FH truck

Texten på denna sida har projektgruppen själv formulerat och innehållet är ej granskat av våra redaktörer. Projektets koordinator kan ge dig mer information.