Ett digitalt system som korrigerar ryttarens sits i realtid - medan man rider - med hjälp av små vibrationssignaler.
Diarienummer | |
Koordinator | RideQ AB |
Bidrag från Vinnova | 300 000 kronor |
Projektets löptid | mars 2019 - december 2019 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovativa Startups |
Syfte och mål
Syftet med projektet har varit att påbörja utvecklingen av nästa produkt i RideQs digitala inlärningssytem där ryttare korrigerar sin kropps position i sadeln med intuitiv haptisk feedback i realtid från en digital smart enhet. Produkten reglerar överkroppens position. Slutmålet har varit att utveckla en fungerande prototyp som är nära en komersiellt gångbar produkt för att för att ta vår affär till nästa nivå och öka konkurrenskraften.
Resultat och förväntade effekter
Vi har tagit fram en fullt fungerande prototyp som styr överkropppens position med tillhörande app där man styr inställningen av svårighetsgraden och kommunikationen mellan app och hårdvara via bluetooth. UX-tester och iterationer har utförts i omgångar av ryttare till häst. Resultaten har gett god insikt i komplexiteten i uppgiften och vilka prioriteringar som ska göras vid en vidareutveckling som är nödvändig innan det är en färdig kommersiell produkt. Marknadens intresse är mycket stort.
Upplägg och genomförande
Utgångspunkten var att definiera exakt vilken position vi eftersträvar, vilka oönskade rörelser som är vanligt förekommande och hur dessa ska påverkas så att ryttaren reagerar intuitivt. Från detta togs initialt en enkel prototyp fram inklusive el-schema, kretskort, hård och mjukvara, med tillhörande fästlösning samt en app där inställningarna kan styras. Denna UX testades i flera iterationer av ryttare till häst och vidareutvecklades. Under arbetet definierades flera utmaningar, som itererades.