Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Ett digitalt system som korrigerar ryttarens sits i realtid - medan man rider - med hjälp av små vibrationssignaler.

Diarienummer
Koordinator RideQ AB
Bidrag från Vinnova 300 000 kronor
Projektets löptid mars 2019 - december 2019
Status Avslutat
Utlysning Innovativa Startups

Syfte och mål

Syftet med projektet har varit att påbörja utvecklingen av nästa produkt i RideQs digitala inlärningssytem där ryttare korrigerar sin kropps position i sadeln med intuitiv haptisk feedback i realtid från en digital smart enhet. Produkten reglerar överkroppens position. Slutmålet har varit att utveckla en fungerande prototyp som är nära en komersiellt gångbar produkt för att för att ta vår affär till nästa nivå och öka konkurrenskraften.

Resultat och förväntade effekter

Vi har tagit fram en fullt fungerande prototyp som styr överkropppens position med tillhörande app där man styr inställningen av svårighetsgraden och kommunikationen mellan app och hårdvara via bluetooth. UX-tester och iterationer har utförts i omgångar av ryttare till häst. Resultaten har gett god insikt i komplexiteten i uppgiften och vilka prioriteringar som ska göras vid en vidareutveckling som är nödvändig innan det är en färdig kommersiell produkt. Marknadens intresse är mycket stort.

Upplägg och genomförande

Utgångspunkten var att definiera exakt vilken position vi eftersträvar, vilka oönskade rörelser som är vanligt förekommande och hur dessa ska påverkas så att ryttaren reagerar intuitivt. Från detta togs initialt en enkel prototyp fram inklusive el-schema, kretskort, hård och mjukvara, med tillhörande fästlösning samt en app där inställningarna kan styras. Denna UX testades i flera iterationer av ryttare till häst och vidareutvecklades. Under arbetet definierades flera utmaningar, som itererades.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 13 mars 2019

Diarienummer 2019-00341

Statistik för sidan