Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Energieffektiva flistransporter med längre och tyngre fordon till Söderenergi

Diarienummer
Koordinator Stift Skogsbrukets Forskningsinstitut Skogfor - Skogforsk Stiftelsen Skogsbrukets Forskningsinstitut Uppsala
Bidrag från Vinnova 1 919 000 kronor
Projektets löptid februari 2015 - december 2020
Status Avslutat
Utlysning Effektiva och uppkopplade transportsystem - FFI
Slutrapport 2014-06252sv.pdf (pdf, 1035 kB)

Syfte och mål

Syftet med projektet har varit att studera konsekvenserna av en 34 m lång och 98 ton tung flisbil med avseende på energieffektivitet, förarens ekonomi, funktionalitet i den aktuella trafikmiljön och att undersöka vägningssystemets noggrannhet. Planerade studier har genomförts, om än under en kortare period än planerat (på grund av den långa driftsättningsprocessen). Ytterligare bearbetning av materialet från bränslestudien fortsätter och förväntas publiceras vetenskapligt under året.

Resultat och förväntade effekter

Fordonet på 98 ton och 34 meter visade inte några oväntade problem i att ta sig fram och fungera, även i relativt tät storstadsnära trafik. 98-tonsfordonet framstår som ekonomiskt fördelaktigt jämfört med 64-tons fordonet förutsatt att det kan lastas till bruttovikter över 80 ton (9% uppmätt besparing). Uppmätt bränslebesparing var 8 % jämfört med ett högeffektivt 64-tons-fordon, vilket var något under förväntan men bör ses som en minpotential då 64-tonnaren hade högre lasstfyllnadsgrad. Metoderna för vägning visade på allt för stora osäkerheter för att kunna användas praktiskt.

Upplägg och genomförande

Efter en utdragen tillståndsprocess för att få trafikera den aktuella sträckan, kunde fordonet tas i drift, först som 74-tonnare 2014 och sedan som 98-tonnare i februari 2020. Ett flertal studier har genomförts avseende bränsleförbrukning och vågteknik. Med utgångspunkt i de studierna har analyser av ekonomiska förutsättningar kunnat göras. Mer om studien kan inom kort läsas i "Slutrapport ETTdemoFlis" på skogforsk.se

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 12 oktober 2021

Diarienummer 2014-06252

Statistik för sidan