Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

EKAS EM-Karakterisering av kompositStrukturer 2

Diarienummer
Koordinator SAAB Aktiebolag - SAAB Aktiebolag Aeronautics
Bidrag från Vinnova 3 400 000 kronor
Projektets löptid november 2017 - december 2020
Status Avslutat
Utlysning Nationella flygtekniska forsknings programmet 7
Ansökningsomgång NFFP7: Forskningsprojekt inom flygteknik

Viktiga resultat som projektet gav

Målet med projektet har varit att verifiera ett mätsystems funktion så att geometriska defekter och variationer i elektrisk ledningsförmåga hos struktur innanför plana och enkelkrökta kompositskal har kunnat avbildas. Detta har uppnåtts med nya utvecklade algoritmer och metodiker som publicerats i internationella tidskrifter. Ett annat mål har varit att undersöka interaktion mellan ultraljud och elektromagnetiska vågor. Arbete kring detta har främst varit teoretiskt med litteraturstudier, men även verifierande mätningar har genomförts och publicerats.

Långsiktiga effekter som förväntas

En metod för att karakterisera elektromagnetiska defekter i plana och enkelkrökta kompositstrukturer har vidareutvecklats och demonstrerats. Avancerad teori har kombinerats med experimentell verifiering för att identifiera defekterna. Vidare har interaktion mellan ultraljud och elektromagnetiska vågor undersökts. Forskningsresultaten har publicerats internationellt i form tidskriftsartiklar. Arbetet ingår som del i två doktoranders avhandlingsarbete. Potentialen för tekniken har visats och samarbete mellan industri och LTH har fördjupats i och med detta projekt

Upplägg och genomförande

Industrin har formulerat ett teknikbehov och LTH har utvecklat praktiskt användbara lösningar som tillgodoser industrins behov. Samarbetet mellan industrin och LTH har fungerat bra med frekventa arbetsmöten. Under 2020 har dock pandemin begränsat möjligheterna till fysiska möten. Två av industrins projektmedlemmar har varit gränsgångare under del av projektet i form av adjungerade professorer på LTH. Gränsgångarna har också fungerat som biträdande handledare till en av doktoranderna. Förutom teoretiskt arbete har även experimentell verksamhet kunnat utföras på LTH.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 29 januari 2021

Diarienummer 2017-04841