DUDE utveckling
Diarienummer | |
Koordinator | JUST MOVE ME DUDE AB |
Bidrag från Vinnova | 300 000 kronor |
Projektets löptid | oktober 2017 - oktober 2018 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovativa Startups |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med projektet var att göra en utredning av marknadsmässiga förutsättningar genom att utveckla nya innovativa och hållbara produkter för DUDEs sortiment och optimera försäljning på den tyska marknaden. Målet är att sälja 30 000 enheter på den tyska marknaden fram till 2020 och starta ett samarbete med 5 större online företag genom att utveckla vårt sortiment efter den tyska marknaden.
Långsiktiga effekter som förväntas
Det nya produkterna har fått ett stort intresse i Sverige och Åhlens är nu ny kund till DUDE Packaging och en till ny online butik är klar inom kort.
Upplägg och genomförande
Projektet startades med att göra en marknadscheck med hjälp av Tysk- Svenska Handelskammaren. Analysen kom fram till att ett inträde på den tyska marknaden bör gå igenom en agent. Därefter anlitades en agent på tyska marknaden. Införsäljningen tog längre tid än beräknat och under projektets gång bestämde jag tillsammans med mitt Advisory board att tillväxten bör vara organiskt. Jag valde då att inte gör en offensiv satsning på agenter och konsulter som var planerat i min budget. Jag ser hellre att jag växer organiskt med hjälp av den svenska marknaden som bas.